Svenska Fåravelsförbundets rekommendationer för att undvika smittspridning

Nedanstående allmänt hållna rekommendationer ska kombineras med Gård & Djurhälsans detaljerade rutinbeskrivningar för smittskydd.

Observera att smittskyddsrekommendationer snabbt kan komma att förändras om hälsoläget i landet förändras. På Gård & Djurhälsans hemsida (länk ovan) finns aktuella smittskyddsrekommendationer publicerade.

Den vanligaste orsaken till att sjukdomar sprids är att djur köps in till din besättning eller genom så kallad indirekt smittspridning, exempelvis genom kontakter mellan personer eller redskap som kopplar samman olika besättningar. Det finns även vissa sjukdomar som är så smittsamma att de kan spridas med vinden.

Extra uppmärksamhet och fullföljande av aktuella smittskyddsrekommendationer bör beaktas vid

• Inköp av djur
    • Finns hälsodeklaration från säljande besättning?
    • Alltid karantän för till din besättning inkommande djur, gäller även inlånad bagge, eller tackor på besök för betäckning. Följ Gård & Djurhälsans rekommendationer för karantän med fotbad, avmaskning och efterkontroll i karantän.
    • Begär intyg för fotröte status (f-status) och/eller klövkontrollen.
    • Karantänstiden bör vara minst 3 veckor, helst 6 veckor.
    • Redskap bör inte flyttas från karantänen utan föregående rengöring och desinfektion.
    • Vid import av livdjur, följ aktuella smittskyddsrekommendationer som finns på Svenska Djurbönders Smittskyddskontrolls (SDS) hemsida.
  • Besökare i din besättning och/eller fältvandringar
    • Fårklippare, mönstrare, scannare, veterinärer, djurskydds-kontrollanter och andra som kommer i direkt kontakt med djuren kan överföra sjukdomar som sprids med kläder och redskap från andra fårbesättningar.
    • Gäster, skolklasser, vänner, grannar, studiebesök. Följ rekommenderade smittskyddsrutiner vid besök i din besättning.
    • Personer som varit utomlands ska vänta minst 48 timmar från kontakt med klövbärande djur utomlands innan svenska gårdar besöks. Från områden med mul- och klövsjuka gäller motsvarande i 5 dygn. Det är djurägarens ansvar att kontrollera detta, gäller även dig själv som djurägare.
    • Djurtransportörer ska inte gå in i besättningen utan skyddsutrustning.
  • Vallhundstävling/träning
    • Träna och tävla endast med friska får från besättningar utan fotröta och smittsam digital dermatit. Tassar och skor på deltagare kan utgöra en smittrisk för flera olika sjukdomar.
  • Showdjur/Event/Mässor/Utställningar
    • Djur som flyttats från besättningen till show/event där direkt kontakt med andra djur eller indirekt kontakt genom eventets besökare förekommit sätts i karantän innan de släpps med övriga djur.
    • Deltagande djur ska uppvisa intyg för fotröte status (f-status) och/eller klövkontrollen.
  • Bete
    • Växelbete och i viss mån sambete med andra djurslag kan vara ett sätt att minska parasittrycket på betet. Vissa parasiter delas dock mellan flera djurslag.
  • Redskap och transportfordon
    • Om redskap, exempelvis tackvändare eller klövsax används i olika besättningar ska dessa rengöras och desinfekteras mellan besättningarna.
    • Transportera djuren i rengjorda och desinficerade fordon. Undvik att samtransportera djur från olika besättningar. Djur som samtransporterats eller rest i andras transporter som inte varit rengjorda, även om det gäller egna djur som varit på resa och återkommit hem, ska isoleras på samma sätt som inköpta djur.
  • Kadaverhantering
    • Kadaver ska tas ut ur stallarna och läggas på en hårdgjord yta. Kadaver bör placeras så att kroppsvätskor och spillvatten inte kan kontaminera foder eller djurutrymmen.

2019-05-16
Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet
Gudrun Haglund Eriksson, ordförande

Hämta rekommendationerna i utskriftsvänligt pdf-format ››