Ölands Skördefest med Fårets dag på Borgholms Slott

Fårets Dag med Södra Kalmar läns Fåravelsförening firade 25-26-27 september 30 år med dagar fulla av kvalitets produkter, solsken och stor publik.
Fårklippning, fårvallning och att tova sig ett FÅR är återkommande aktiviteter som passar alla åldrar i publiken och som samtidigt visar lite av en fårbondes liv. Syftet med Fårets dag är ”att visa och lyfta den svenska får- get- och lamm- näringens många goda sidor”.

Ett annat sätt att visa goda sidor med Får är naturligtvis genom modevisning av kläder tillverkade från ullen av Fåren och det är kläder från några av Fårets dags 60-tal utställare, som modeller från Jenny Nyströms skola i Kalmar bär fram.

borgholm2015

Anders klipper och Karl-Gunnar pratar. Foto: Michael Magnusson

Mat är kanske annars det första man tänker på när det gäller Får och på mattorget bjöds det på en mix av ost, ostkakor, marmelad, kött i olika varianter, korvar och inte minst ”bästa utsikt över badorten Borgholm”.

Den som var på plats vid grillen kunde hamna i kö med kronprinsessan Victoria, Daniel och prinsessan Estelle. Fårets dag kunde inte firas med ett bättre sätt på sin 30-års dag än med ett besök från vår kungliga familj som strosade omkring på slottet, i all enkelhet, och så småningom med små påsar i händerna. Enligt säkra källor blev familjen både mätta och några fina ullprodukter rikare.
Borgholms slott har en (känd) historia ända ned till 1100- tal. Calmar Renässansgille har under Fårets dag en egen fristående marknad utanför de tjocka murarna som fokuserar på historia. De uppklädda reässansvakter som släpper in vid grinden förhöjer känslan av att du träder in på historisk mark. Kastellan Jim Rudolfsson guidar, med en inlevelse som bara måste upplevas, om allt ifrån strider, förstörelse till återuppbyggnad. Idag är slottet ett populärt besöksmål som levererar allt ifrån teater, gästabud, musik och det största evenemanget under året är just: Fårets dag.

Karl- Gunnar Gunnarsson (på bild) var med i planeringsgruppen det allra första Fårets dag år 1985 på Horns Kungsgård på norra Öland. Karl-Gunnar berättar att föreningen aldrig kunnat gissa sig till vilket stort intresse som fanns, och det roligaste är att intresset från publiken verkar inte ha blivit mindre. Annigun Wedin, i många år Fårets dag-General, berättar att flytten gick till slottet i samband med Ölands Skördefests start 1997 och då fanns farhågor om det skulle vara en alldeles för stor yta för evenemanget. Dessa farhågor har blåsts bort. Fårets dag har genom åren byggt upp en kvalitetsstämpel via fördelen att kunna erbjuda riktigt bra och många återkommande utställare från hela Sverige och genom ett sådant utbud kommer en trogen stor publik.

Något som inte heller blir mindre är Ölands Skördefest som 2016 firar stort med 20-års jubileum och då får Fårets dag anledning att fira igen med ”placering på Borgholms Slott 20 år”.
Årets Ölands ”by” 2015-2016 är utsedd och det blev Borgholm som nästa år även firar 200 år, vi kan bara gissa vilken jättefest som väntar Öland.

Fårets dag är hjulnavet i Södra Kalmar läns Fåravelsförening och under 3 dagar sammanstrålar över 80 medlemmar som funktionärer, medlockade familjemedlemmar inräknade.

Vidareutbildning genom föreningen för oss sedan fram i avelsarbeten hemma på gården och det är alltid roligt att gå på kurs och träffa dem man kämpat ihop med under tre intensiva höstdagar!

Text: Helén Reinholdsson