Öströö Fårfarm är Årets Fårföretagare 2019

Jeanette och Kristian har visat på drivkraft och mod då de helhjärtat satsat på sin verksamhet, säger Svenska Fåravelsförbundet när de väljer Öströö Fårfarm till Årets Fårföretagare 2019 i hård konkurrens med tio andra fårföretag från hela landet.

HallandFotoOfeliaCarlsson
Jeanette och Kristian Carlsson bland fåren på Öströö Fårfarm. Här finns hela kedjan på samma plats, från uppfödning till färdiga produkter.
Foto Ofelia Carlsson | Hämta högupplöst ››

1987 startade Jeanette och Kristian Carlsson som arrendatorer av Öströö med 30 Gotlandstackor, i stark motvind (slopat frysbidrag, en stark opinion mot pälsprodukter och centralisering av slakterier). Slakterierna ville inte ha lammkött, men konsumenterna efterfrågade det. Med stor uppfinningsrikedom och mycket arbete skapade de vad de själva saknade.

Nu har de 550 Gotlandstackor, ekologisk produktion sedan 1990, gårdsbutik sedan 1992 och slakteri sedan 2001. De slaktar egna lamm och får, och legoslaktar åt fårägare som bor i närheten. Öströö är också ett stort turistmål. Servering, evenemang, lammsafari och den vackra omgivningen i Åkulla bokskogar lockar 50 000 besökare varje år. Jeanette ägnar sig också åt konsthantverk som säljs i gårdsbutiken, och gården har vunnit pris för sitt mathantverk.

Öströö Fårfarm är en fantastisk ambassadör för lamm-Sverige. Tusentals stadsbor, inte minst barnfamiljer, har njutit av lammsafari och därmed fått en inblick i hur det fungerar på en fårgård. En folkbildningsinsats som heter duga.

HALLAND_Foto_OfeliaCarlsson1
Foto Ofelia Carlsson | Hämta högupplöst ››

Juryns motivering

Jeanette och Kristian Carlsson har skapat och driver Öströö Fårfarm. Företaget Öströö Fårfarm bedriver verksamhet runt gårdens får och lamm, vilket är företagets huvudnäring. Öströö Fårfarm är ett företag av rang som har varit aktivt sedan 1987 år. Företagets omsättning har ökat år från år och genererat vinst.

Jeanette och Kristian har visat på drivkraft och mod då de helhjärtat satsat på sin verksamhet, företaget har idag även ett tiotal anställda inom företaget. Öströö Fårfarm har gjort medvetna satsningar där alla möjligheter med konsumentperspektivet i fokus har tagits tillvara.

Konceptet som Öströö Fårfarm arbetar med är i stora delar applicerbart för många andra fårföretag, och kan ses som förebild för lönsamt fårföretagande.

Fårsverige kan vara stolta över entreprenörer som Jeanette och Christian Karlsson på Öströö Fårfarm.

Om Årets Fårföretagare

Årets Fårföretagare är Svenska Fåravelsförbundets hederpris som årligen delas ut till ett fårföretag som gått före och visat vägar att lyckas, i stort eller smått. Landets ras- och lokalföreningar nominerar, Fåravelsförbundets styrelse utser vinnaren.

Se alla som nominerades till 2019 års pris här ››

Högupplösta bilder finns och får gärna användas. Ange fotograf.

Hälsningar Svenska Fåravelsförbundet

Kontakt och frågor