Pressmeddelande – Ljudet av en myt som dör

Hört talas om the Swedish wool initiative? I morgon, den 19 november, kommer gräddan av Sveriges företag inom fritidskläder och mode samlas för att starta ett gemensamt projekt runt svensk ull. Initiativtagare är Filippa K och Röjk Superwear. Förra veckan premiärvisade Filippa K sin tröja Elin som är stickad i svensk ull.

Tillsammans planerar Filippa K, RÖJK Superwear, PEAK Performance, Houdini Sportswear, Gudrun Sjödén, Åhlens, Asket, Acne, Toteme, Fjällräven, Tiger of Sweden och Sandqvist (kanske blir det fler som tillkommer) att köpa in 2,5 ton svensk ull för att utveckla kollektioner i inhemsk ull. Snudd på revolution, tycker vi fårbönder.

Svensk ull har haft rykte om sig att vara grov, stickig och allmänt oandvändbar. Men vi har nu tillsammans med våra samarbetspartners i ett projekt finansierat av Vinnova slagit hål på myten. Vi har kartlagt svensk ull, och tagit fram två tröjor som är stickade av ull från svenska korsningsfår.

Ull är ett exceptionellt naturmaterial som gjort för en cirkulär ekonomi där hållbar produktion, långlivade produkter, låg miljöpåverkan och återvinningsbarhet är centralt.

Kläder i ull
behöver väldigt sällan tvättas
värmer även om de blir blöta
luktar inte svett
är vattenavvisande
prasslar inte
skrynklar inte
är flamsäkra

Något som svenska företag verkligen efterfrågar är etiskt producerad ull, och svensk ull kommer från får som har det bra. Under sommarhalvåret betar svenska får och lamm och under vintern hålls de fritt i flock i välventilerade byggnader. Svenska får badas inte i insektsdödande medel, vilket är vanligt i hela världen utom i Norden. Kastrering utan bedövning, mulesing och svanskupering, som förekommer i en del ullproducerande länder, är förbjudet i Sverige.

All svensk ull kan användas till något. Ungefär hälften av våra svenska får är korsningar, och många av dessa har en finfibrig ull som passar fint till och med till kroppsnära plagg. Andra raser ger ull till vattenavvisande ytterplagg, vissa köttraser ger ull som är perfekt till stoppning. Flera av våra svenska raser är världsunika, till exempel vårt grålockiga och glansiga gotlandsfår, finullsfåret med sin finfibriga ull och ryafåret som har en lång glansig ull som kan spinnas till ryagarn. Här finns många möjligheter.

Det var i november 2019 som den seglivade myten av okänd ålder och ursprung stilla dog. Vi vet nu att svensk ull duger till exklusiva kroppsnära plagg, och att våra modeföretag vill jobba med den! Visst är det kul att få vara med nu, när detta händer?

Högaktningsfullt
Svenska Fåravelsförbundet
Claudia Dillmann, ull- och skinnansvarig

Frågor? Kontakta Claudia på 070-231 39 92 eller claudia@faravelsforbundet.com

PS. Vår kartläggning av svensk ullproduktion och de möjligheter som finns att förädla den i Sverige har sammanställts i bildform. Finns att studera här på Fåravelsförbundets hemsida. Där finns också fakta om våra olika fårraser och vad deras ull passar till.

Hämta pressmeddelandet som pdf ››

Svensk ull i stora lass, foto Stephane Lombard

Tröjan Elin på premiärvisningen den 11/11, foto Filippa K

Ull som är härlig att ta i, foto Filippa K