Program för årets stämma

STÄMMODAGEN, FREDAG 16 MAJ 2014

• 09.00 Drop in med ordförandefika
  • 09.30 Ordförandekonferens (df:s ordf. + rasför. ordf.)
  • 12.00 Lunchbuffé
  • 13.00 Förbundsstämma
  • 15.00 Eftermiddagskaffe
  • 16.00 ca, efter stämmans slut. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson: ”Så kan fårnäringen bidra till jobb och utveckling på svensk landsbygd”
  • 19.00 Välkomstdrink utanför slottet med kort information om Öster-Malma
  • 19.30 Stämmomiddag

LAMMRIKSDAG, LÖRDAG 17 MAJ 2014

• 08.30 Registrering av deltagare – Passa på att besöka utställarna

Huvudrubrik fram till lunch: HUR SÄLJER DU DINA LAMM?

• 09.00 Kaj Sjunnesson, lammproducent: ”30 år av  lyckat samarbete”
  • 09.20 Anna Hedendahl, Jämtlandsprojektet: ”Min Farm”
  • 09.45 Förmiddagskaffe – Besök gärna utställarna
  • 10.10  Benny Averpil: "Lindholmen – ett koncept högt i värdekedjan"
  • 10.50 Magnus Jönsson, Gimrarna: ”Ekonomi på verkliga lammgårdar – fakta från Elitlamm Analys”
  • 12.00  Lunch – Besök gärna utställarna
  • 13.15  Gimrarna: Presentation + ev. fortsättning på frågestund
  • 13.45  Petter Steen, Länsstyrelsen, Nyköping: ”De nya stöden – Hur påverkas fårnäringen”
  • 15.00  Eftermiddagskaffe –  Besök gärna utställarna
  • 15.30  Ebba Suneson, Sv. Djurhälsovården: ”Förutsättningar för att starta en svensk seminstation för får” Andrea Holmström, chef för Fårhälsovården:  ”Aktuellt från Fårhälsovården”
  • 16.30  Bertil Gabrielsson. Sv. Fåravelsförbundet: ”Nytt från förbundet”
  • 17.00  Avslutning

18.30  Viltbuffé på slottet för de som önskar.

Välkomna till Södermanland! Foto: Olle Andersson

UTFLYKTSMÅL, SÖNDAG 18 MAJ 2014

Välkommen till Ändebols gårdsbutik och café!
Öppet mellan kl. 10.00 – 16.00

Vi öppnar gårdsbutiken för säsongen helgen 17 – 18 maj och har öppet mellan 10 och 16. På vår gård har vi en gotlandsfårsbesättning med 88 tackor och tre baggar. Vi har också 10 dikor som är en blandning av Hereford och Aberdeen Angus. I ett växthus odlar vi tomater och gurka och det finns också en frilandsodling. Det mesta av det vi producerar säljs i vår egen gårdsbutik där det  också finns ett litet café. Vi är en ekologisk certifierad gård enligt KRAV:s regelverk.

Mer information om oss samt karta o vägbeskrivning finns på www.andebolsgard.se och på facebook ”andebolsgard”. Vi i familjen Molitor välkomnar deltagarna på fårstämman att besöka oss!

Vägbeskrivning: Vår gård ligger längs väg 52, en mil väster om Bettna, två mil öster om Katrineholm.
Koordinater enligt  hitta.se  är ” X:  6533577, Y: 1539093”

Hej från Katarina o Magnus! Tel. 0706-871500

Nederman´s Lamm på Hornsund
Öppet mellan kl. 10.00 – 16.00

Hornsund´s gård ligger 5 km sydost om Flen vid sjön Båven. Här bedriver vi lammproduktion med 600 tackor. Vi har ca 100 renrasiga finullstackor, 30 renrasiga texeltackor och ca 450 Korsningstackor finull/dorset.

Vi lammar två gånger per år. Först i januari, där vi föder upp dilamm med ca 300 tackor. Sen i april där vi föder upp egen rekrytering, livdjur för försäljning och vanliga höstlamm. Vi odlar ca 60 ha vall. All nyetablering av vall sker med insådd av spannmål och ärter eller lupiner.
Helsädesensilage är ett bra komplement till foderstaten på vintern.

Byggnaderna som vi har fåren i är dels traditionsenliga ligghallar med bandfoderbord, men även ett bågväxthus med plats för 300 tackor + lamm. Utfodringen sker med fullfoder i en Keenanvagn.
Vi hälsar Er hjärtligt välkomna till oss på Hornsund söndag 18 maj.

Vägbeskrivning: Mittemot infarten till Migrationsverket i Flen, finns det en skylt där det står "Forssa 11". Ta av där och åk den vägen 4 km. Där står det en blåvit skylt "Hornsund". Håll vänster, så kommer ni ner på gårdsplanen.

Mvh Johnny Nederman med Familj! Tel. 0706-333380

Onsberga o Vreta gårdar
Öppet mellan kl. 11.00-15.00, Djurvisning i hagmarkerna kl. 12.00

Onsberga är ett ekolantbruk med får, dikor och utegrisar. Vi har anpassat antalet djur efter vår gårds areal och odlar själva allt foder som djuren äter. Varje år slaktar vi ca 140 lamm, 120 grisar och 25 nöt och säljer allt kött och charkprodukter direkt till konsument.

Vi har öppet på gården söndagar kl. 11.00 – 15.00 då det finns möjlighet att provsmaka våra charkprodukter och grilla korv.

Guidad vandring i hagmarkerna med visning av djuren startar kl. 12.00. För aktuellt sortiment o vägbeskrivning, se gärna vår hemsida: www.onsbergagard.se. Gården ligger strax bakom Sättersta k:a.

Välkomna !
Torbjörn och Erika Olsson, Tel. 070-6531031

Båvens spinnhus
Öppet mellan kl. 10.00 – 14.00. Kostnad: 100 kr inkl. kaffe.

Båvens Spinnhus är ett nystartat ullspinneri, beläget tre meter från Båvens strandi Sparreholm, i hjärtat av Sörmland.

Bakom satsningen på ett nytt spinneri, står 60 privatpersoner inom fårnäringen och deras vänner. Vår affärsidé är att ta tillvara och förädla fårull från vårt närområde. Bara i Sörmland finns idag ca 27.000 får och antalet ökar år från år. Idag slängs eller bränns det mesta upp, men det tänker vi ändra på.

För att hitta till oss, besök vår hemsida: www.bavensspinnhus.se, tel. 0157-30660, 070-3016822.

Ni är välkomna att besöka oss, hälsar Marianne, Gunilla och Kerstin.

Naturbruksgymnasiet Öknaskolan
Öppet mellan kl 10.00 – 12.00

På naturbruksgymnasiet, Öknaskolan, kan du välja mellan inriktningarna lantbruk, djur, trädgård, häst, och jakt och viltvård. Som fördjupningsområde kan du läsa naturvetenskap så att du kan plugga vidare efter gymnasiet. Vår gymnasiesärskola erbjuder ett program för dig som behöver mer stöd under din utbildning, NP4. Vi erbjuder också en YH-utbildning för dig som vill läsa till Travhästskötare.

Du som saknar behörighet till gymnasiet kan söka till oss via Yrkesintroduktion. På Ökna läser ca 230 elever, varav 130 bor på skolans internat.

På skolan finns ca 25 gotlandstackor och ett 10-tal korsningstackor Dorset/Finull samt ett 60-tal mjölkkor. På Nynäs gård vistas ca 180 dikor med rekrytering som också drivs av skolan.
Vill du besöka skolan under  söndagen den 18 maj, ring gärna Susanne Lundberg tel. 0704-941382, ladugårdsförman och fåransvarig. Hemsida: www.oknaskolan.se

Vägbeskrivning: Från Öster-Malma, kör mot Nyköping (E4:an), skylt ”Öknaskolan” t. h.

Välkomna!