Slutrapport från nappaskinnprojektet (del 1)

Hämta projektrapporten:
Nappaprojekt – för att få en bra ekonomi på vita skinn ››

Ett projekt finansierat av Svenska Köttföretagen.
Projektdeltagare:
Svenska Fåravelsförbundet – projektägare
Kero Leathers AB – garvar renskinn men även andra sorters mindre skinn som får och get.
Tranås Skinnberederi och Donnia Skinn – bereder pälsskinn på återtag.
Skinnverkstán Gotland – syr produkter i älg-, ren- och lammskinn.

Projektledaren Claudia Dillmann iförd anorak i lammnappa, uppsydd av Skinnverkstán Gotland. Foto Måna Roos

Vi i Svenska Fåravelsförbundet ville ta ett krafttag med de ”vita skinnen” som fårnäringen idag inte kan räkna in i sin ekonomi överhuvudtaget. Vi ville köra ett projekt i lite större skala för att undersöka om det kunde gå att få ekonomi på vita korsningsskinn om de förädlades till exempelvis till nappaskinn.

I dag importeras nappaskinnsprodukter av lamm till ett värde av ca 20 miljoner kronor. Dessa skinn kommer mestadels från Etiopien, Italien och Frankrike och saknar de värden som vi i Sverige kan ge våra skinn i form god djurhantering och miljötänk både vis uppfödning, slakt och vid beredning. En stor del kommer även från Norge (källa SCB).

Läs mer om bakgrund, syfte, mål och erfarenheter i projektrapporten.