Stiftelsen Lantbruksforskning utlyser 9 miljoner till forskning för ökad konkurrenskraft, hållbarhet och resiliens inom animalieproduktionen

Samtliga djurslag representerade i stiftelsens insamling omfattas, där ansökningar inom nöt, gris och lamm särskilt välkomnas då utlysningsbudgeten har särskilt avsatta medel till dessa produktionsgrenar.

På hemsidan skriver stiftelsen att ökad konkurrenskraft, hållbarhet och resiliens kan innefatta, utan att vara begränsat till, förbättringar genom ökad produktion, förbättra stallmiljöns ventilation, temperatur och golvytor, förbättrad djurhälsa, strategier för en ökad användning av bete som foderresurs, mer exakta mätmetoder och utvärdering av foderintag, fodereffektivitet och vikt/hull, olika parametrars påverkan på slaktkroppskvalitet och köttegenskaper, eller djurövervakning med hjälp av tekniska hjälpmedel. Det kan även innefatta utvecklingsprojekt för registrering och utvärdering av storskaliga multidisciplinära data, ur produktions, hälso- och smittskyddsperspektiv, eller för avelsvärdering. Utvärdering av storskalig dataregistrerings potential som underlag för stödutbetalningar och/eller myndighetsrapportering är även välkommet med mål om minskad administrativ börda för enskild lantbrukare.

Beviljade projekt förväntas kommunicera resultaten populärvetenskapligt för omsättning av resultaten i praktiska näringen.

Läs mer på Stiftelsen Lantbruksforsknings hemsida.