Svensk ull har blivit attraktiv – så ska den säljas

Klädmärkena Filippa K, Röjk och Fjällräven väljer svensk ull. Och till våren får Sverige sitt första ulliga ”blocket”.

– Det är medvind nu, säger Fia Söderberg, grundare av Ullförmedlingen.
Svenska designers vill ha svensk ull. Först startade Fjällräven ett samarbete med jämtländska Brattlandsgården för att göra en exklusiv tröja i jämtlandsull.

Nu har också Filippa K och fritidsklädmärket Röjk köpt ull från Norrby gård i Kungsör. Nästa höst är tanken att Röjks första, helsvenska ullplagg ska vara ute på marknaden.
– Det händer jättemycket just nu och det handlar inte bara om de här klädföretagen. Det är ett antal projekt, evenemang, seminarier och utställningar som lyfter den svenska ullen, säger Fia Söderberg.
Den ulliga marknadsplatsen börjar som ett projekt tillsammans med Jordbruksverket och Upplandsbygd,

Till att börja med ska plattformen byggas för ullförmedling inom kommunerna Uppsala, Östhammar, Knivsta och Sigtuna. Efter projektets slut blir plattformen nationell och ersätter ullförmedlingens Facebook-grupp.

Hela artikeln
Land Lantbruk: Svensk ull har blivit attraktiv – så ska den säljas ››