Svenska Fåravelsförbundet söker dig/er som vill driva vår seminverksamhet!

Svenska Fåravelsavelsförbundet (SF) bedriver sedan 2015 en seminverksamhet med målsättningen att erbjuda genetik för framgångsrik avel på ett smittsäkert sätt. Verksamheten behövs och behöver växa för att skydda besättningarnas hälsostatus och föra fåraveln framåt.

SF utser baggar lämpliga för semin, och utgår från avelsvärderingen som görs årligen i vår regi. Vi säljer fryst sperma från dessa baggar och har även ett lager att sälja från löpande.

Vi söker nu en samarbetspartner för att driva den praktiska delen av seminverksamheten:

• Att ansvara för uppstallning, spermasamling, frysning och distribution.
  • Tillgång till lokaler för tappning av baggar under höst/vinter, vilket innebär utrymme för uppstallning av baggarna, för samlingsutrymme och en lokal lämplig för spermahanteringen.
  • Anordnaren behöver en laboratoriekunnig person och tillgång till veterinär med seminkompetens för får. Därutöver behövs personal för hanteringen av baggarna.

Hittills har baggarna varit på baggstationen under oktober månad men det kan bli aktuellt under andra tider på året i framtiden.

Välkommen att lämna en intresseanmälan till Svenska Fåravelsförbundet senast den 30 september. Vi hanterar intresseanmälningarna löpande.

Frågor kan ställas till Anna Törnfelt
073-707 29 45 eller anna.tornfelt@faravelsforbundet.com