Svenska Fåravelsförbundets allmänna råd kring hantering av covid-19 vid sammankomster och aktiviteter

Spridningen av covid-19 har under de senaste månaderna påverkat oss alla. Vi kommer med stor sannolikhet att påverkas av viruset under överskådlig framtid. Många av fårnäringens aktiviteter sker redan idag utomhus, men i dessa tider finns det anledning att ytterligare se över hur vi agerar och att vi alla tar vår del av ansvaret för att minska smittspridning och minimerar risker för spridning av covid-19.
Svenska Fåravelsförbundet har samlat ett antal allmänna råd kring hantering av covid-19, för att underlätta planeringen av sammankomster och aktiviteter.
Dessa allmänna råd utgår från Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer.
Varje persons ansvar själv för att hålla sig uppdaterad om de senaste råden och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Detta är extra viktigt om man själv eller någon närstående tillhör en riskgrupp.
Personer som deltar i någon av Svenska Fåravelsförbundets eller de tillhörande lokalföreningarnas aktiviteter ska vara fullt symtomfria innan aktiviteten påbörjas.
Svenska Fåravelsförbundet uppmanar alla att i övrigt följa Folkhälsomyndighetens rekommendation.
Vid arrangerade fysiska möten behöver arrangören först kontrollera att förutsättningarna för möte/aktivitet gör det möjligt att följa Folkhälsomyndighetens gällande rekommendationer. Om åtgärder för att förhindra risk för smittspridning inte är möjliga att vidtas så bör möte/aktivitet istället ställas in eller skjutas på framtiden. Vi har alla ansvar för att arrangemang och aktiviteter genomförs så deltagare kan känna trygghet. Syftet är att undvika att smittspridning sker i samband med av förbundet eller lokalförening arrangerad aktivitet.
Fysiska möten och aktiviteter kan med fördel hållas utomhus om mötets/träffens form så medger. Det finns även digitala lösningar som alternativ om aktivitetens/mötets form så medger.
Samåkning till och från aktiviteter och för förflyttningar inom aktivitetens ramar bör undvikas av personer som inte till vardags umgås. Detta för att inte utsätta varandra för onödiga risker.
Personer som tillhör riskgrupper bör vara extra försiktiga och undvika tillfällen som kan innebära smittorisk.
Svenska Fåravelsförbundet ställer sig positiv till aktiviter/möten där arrangören vidtagit lämpliga åtgärder för att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Svenska Fåravelsförbundet har även förståelse för och stödjer ställningstagandet i de fall där aktörer väljer att avstå från att fullfölja arrangemang, ställa in aktiviteter eller skjuta aktiviteter på framtiden.
Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet
Exempel på rekommendationer hämtat från Folkhälsomyndighetens hemsida (20200605)
Privatpersoner
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19. Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder
  • Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus
  • Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel
  • Undvik större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum
  • Res inte i rusningstid om du kan undvika det
  • Avstå från onödiga resor
  • Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas

Verksamheter
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19. Åtgärder för att förhindra smittspridning kan t.ex. vara att verksamheten:

• Sätter upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare
  • Markerar avstånd på golvet
  • Möblerar om eller på annat sätt skapar utrymme för att undvika trängsel
  • Håller digitala möten
  • Erbjuder möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjuder handsprit
  • Undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler

Folkhälsomyndigheten ansvarar för allmänna råd inom verksamhetsområdet smittskydd. Råden gäller fram till 31 december 2020.