Tävla om att bli Sveriges betesmästare

Tävlingen syftar till att lyfta intresset för bete i Europa. Tävlingen är öppen för alla med mjölk-, nötkötts- och lammköttsproduktion och gäller både åkermarksbete och/eller naturbetesmark.

Man tävlar genom att svara på ett antal frågor. Man kan nominera sig själv eller någon annan där man vet vederbörandes svar på enkätens frågor. Tävlingen pågår mellan 15 april och 31 augusti 2024 och den arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Vallföreningen, som deltar i projektet Grazing4AgroEcology. De fem agroekologiska principerna är centrala i projektet; djurvälfärd, minskade insatser, minskade utsläpp, ekonomisk diversifiering och biologisk mångfald.

En jury utser vinnaren. Juryn består av Anki Olsson, Nötkött/Husdjur, Carl Helander, SLU, Margareta Dahlberg, MD Lantbruksråd, Nilla Nilsdotter-Linde, SLU/Svenska Vallföreningen och Anna Hessle, SLU/Föreningen Naturbeteskött. Vinner gör den som juryn sammantaget finner har högst poäng på flervalsfrågorna och bäst svar på de öppna frågorna.

Vinnaren tillkännages i oktober 2024 på Elmia, och erbjuds en studieresa till Irland under växtsäsongen 2025. Där hyllas de nationella betesmästarna från alla länderna i Grazing4AgroEcology; Tyskland, Sverige, Nederländerna, Frankrike, Italien, Rumänien, Portugal och Irland.

Delta i tävlingen

Frågorna man besvarar för att delta finns i en excelfil som man hittar tillsammans med mer information på Grazing4AgroEcologys hemsida.

Foto Malin Karlsson