The Fiber Traceability Initiative

I projektet The Fiber Traceability Initiative utvecklas en betaversion av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Förhoppningen är att bidra till nya, hållbara affärsmodeller, medvetna kundval och längre livslängd för plaggen.

Modeindustrin producerar 100 miljarder nya plagg varje år – hälften slängs inom 12 månader. Trots potentialen hos biobaserade material består de flesta kläder av jungfruliga, fossilbaserade syntetiska fibrer med stor miljöpåverkan. Dessutom kämpar branschen med att etablera grundläggande nivåer av transparens genom hela sin värdekedja. Till exempel är spårbarhet inom dagens ullindustri begränsad till ursprungsland, och det finns ingen garanti eller certifiering som säkerställer att ullen har producerats hållbart och enligt högt ställda djurskyddskrav.

Nu införs flera EU-lagar och regler för att skydda miljön och konsumenterna. Reglerna har potential att driva mode- och textilbranschen mot en mer ansvarsfull produktion och konsumtion, men många företag har svårt att hitta praktiska sätt att implementera lagstiftningen.

The Fiber Traceability Initiative utvecklar en betaversion av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Projektet har implementerat digital datainsamling och datadelning i hela produktionskedjan – från fårgårdar i Sydafrika till tvätterier, spinnerier, färgningsenheter och stickfabriker i Europa. Slutligen sys en QR-kod in i plagget som går att scanna av inköpare eller kund i butik, som får en heltäckande bild av produktens resa inklusive verifierad Responsible Wool Standard-certifiering som validerat fårgårdar utifrån djurvälfärd, miljö- och sociala aspekter.

Läs mer på Axfoundations hemsida.

Vill du veta mer hålls ett webbinarium torsdagen den 26 september 2024.