Tina och Håkan Blidberg, Norra Apleröds Fårgård, Ödsmål

BlidbergsbyPrivat6
Foto Norra Apleröds Fårgård
Hemsida
Norra Apleröds Fårgård startade sin verksamhet hösten 1997 med 4 tackor och en bagge främst i landskapsvårdande syfte. Verksamheten utvecklades och numera finns 50-talet tackor samt 5-7 baggar på gården. Gården drivs ekologiskt och är KRAV-certifierad. Det nya fårhuset stod klart 2016 och är byggt för svara mot utomhusliknande förhållanden.
Håkan utbildade sig till gårdsmönstrare 2006 och 2010 blev Håkan riksdomare. Under perioden slutet av juli till början av september tillbringar han i stort all sin tid för mönstringsarbete både på hemmaplan och runt om i landet.
Tina har hållit på med hantverk i skinn och ull i över 20 år och hennes verksamhet har hela tiden utvecklats. Många känner till hennes nallar och gosedjur, men över åren har även många andra hantverk skapats, väskor, hästar, andra djur, skinnboor etc. Tina är med i hantverkgruppen Skinnerskorna och hon leder kurser i skinnsömnad och tryck på skinn. Gården har en egen gårdsbutik och man deltar i Reko-ring, på marknader m.m.
Motivering
Tina och Håkan arbetar båda heltid inom industrin i Stenungsund. På sin fritid har de arbetat och arbetar hårt för att förverkliga sitt mål om god avel och att lyfta fram hela fårets användning från landskapsvårdande djur till matproducent och slutligen förädling av ull och skinn. Genom sina goda och seriösa kunskaper om fårskötsel, mönstring, avel samt användning av produkterna från fåret har de bidragit till en ökad medvetenhet och ökat intresse hos andra för att bedriva fårnäring. De har inspirerat många nya fårägare genom åren. Speciellt kan framhållas den generositet och hjälpsamhet som paret visar sina kollegor i branschen.
Deras arbete inom föreningen Bohusläns Fåruppfödare har varit och är av stort värde för föreningen. Den mångsidighet och de gedigna kunskaper Tina och Håkan Blidberg har tillägnat sig genom målvetenhet och hårt arbete för utvecklingen av fårnäringen såväl lokalt som i hela Sverige gör att Bohusläns fåruppfödare med glädje och stolthet vill nominera dem till Årets Fårföretagare.