Topplista över gotlandbesättningar efter första avelskörningen 2017

Listan över de besättningar som har högst avelsvärden* efter första avelkörningen 2017 är nu klar. Även danska besättningar är med på listan.

Öppna listan här ››

Listan baserar sig på besättningarnas livtackor den dag som systemet stängs för inmatning inför avelskörningen. Det är alltså det genomsnittsliga avelsvärdet för de tackor som funnits i besättningen den senaste avelssäsongen och som är mödrar till årets lamm.

Besättningar med fullständig mönstring och minst 20 tackor har varit med i urvalet.

Färska topplistor över vuxna gotlands- och leicesterbaggar finner ni i Elitlamm Avel & Produktion under Djurregister – Andra djurlistor – Topplistor.

Nytt för i år är söklista över avelsbaggar av rasen Finullsfår som finns i andra besättningar i Elitlamm. Använd listan som ett hjälpmedel för att hitta baggar du är intresserad av. Baggarna är inte rangordnade utan visas osorterade i listan. Kravet för att en bagge ska finnas med på listan är att den är max 10 år gammal, har kompletta avelsvärden för både kropp och ull och har avkomma som är ullmönstrad. Även finullslistan finns i Elitlamm Avel & Produktion under Djurregister – Andra djurlistor – Topplistor.

*Vi kan inte redovisa alla avelsvärden men har här valt att redovisa de 20 besättningar som har högst genomsnittligt avelsvärde för päls helhet (Hhp) och tillväxt. Eftersom vi har många olika index som redovisar olika egenskaper för tillväxt har vi valt att väga samman indexen för direkt och maternell tillväxt samt kropp mönstring (Tvxt Mön D + Tvxt Mön M + Krp Mön).