Torbjörn – dubbel mästare i fårklippning!

Foto: Niklas Andersson, Fjällbete

I lördags klippte Torbjörn Svensson från Gotland till sig förstaplatsen i SM för tredje gången och segrade dessutom i Nordiska Mästerskapen.

God tvåa i SM blev Emil Nordin, Gotland, som även vann pris för "Cleanest Pen", dvs tävlingens bäst klippta djur.

Priset är nytt för året och initierat av Lammproducenterna. Det innebär att man tittar på poängen i varje heat som klipparna får för olika klippfel, t ex missad ull eller sår. Ju mindre poäng desto bättre – medel på tävlingen var 6 poäng och Emil Nordin hade 2 poäng i ett av heaten.

Här kan man även läsa en artikel från gotlandstidningarna.

Torbjörn Svensson och Emil Nordin. Foto: Niklas Andersson, Fjällbete

Första och andra platsen i SM innebär att Torbjörn Svensson och Emil Nordin är Sveriges representanter i VM i Wales 19-22 juli 2010 i Golden Shears World Shearing Championship.

Svenska Fårklippareförbundets ordförande Erik Johansson konstaterar att flera av de gotländska fårklipparna vi ser på tävlingarna har en ganska unik situation; de arbetar ihop på dagarna och då hela tiden matchas mot varandra så de får en mycket god känsla för tävlingsklippning, förutom att de självklart har talang.

Tredje platsen i SM fick Christer Gustafsson, Hjortkvarn.
Prisvinsterna till SM och Damklassen har sponsrats av Svenska Fåravelsförbundet.

I Nordiska Mästerskapen blev Brett Windle tvåa och Darryl Keenan trea.

Damernas SM-vinnare Carina Jälkentalo.
Foto: Niklas Andersson, Fjällbete

Svensk Mästare i Damklassen blev Carina Jälkentalo, Föllinge, tvåa blev Monica Brewitz, Götene, och trea kom Susanne Pripp från Motala.

I Nybörjarklassen vann Mårten Parner, Motala, tvåa kom Göran Lewin, Torsby och trea blev Jens Fältskog från Söderköping.

Huvuddomare i tävlingarna var Tor-Arne Olsen från Norge och till sin hjälp hade han domarna Randi Olsen (Tor-Arnes sambo), Tomas Olsson (även ordförande för Lammproducenterna), Håkan Johansson och Kjell Andersson (vars sambo Mia har lagt ut en del bilder från tävlingen här).
Den som är intresserad av att vara domare vid kommande tävling kan gärna höra av sig till Erik Johansson, 0705-14 75 24.

Ett spektakulärt inslag var när norske Robert Gravdal med förbundna ögon klippte ett får på 1,5 minuter! Fåret blev helt ok klippt och det visar återigen hur mycket i samklang klipparna är med djuren. Robert Gravdal har vunnit norska mästerskapen 10 gånger och kom på 13:e plats i VM i år.

Det var rekordmånga som tävlade – totalt 21 st och Erik Johansson säger att de är extra glada för att det är så god stämning under tävlingsdagarna. Fårklipparna hjälps åt och visar gott sportsmanship och god respekt för djuren.

Det var även många besökande och på lördagskvällen var det 130 personer som åt middag i två omgångar för alla fick inte plats på en gång!

Klicka här för att se film och bilder i ett reportage som Östersundsposten har gjort.