Torkan påverkade inte Linköpingsauktionen

Text och foto Einar de Wit

När årets första baggauktion på Vretaskolan inleddes fanns många spekulationer hur sommarens torka och foderbrist skulle påverka köplusten hos de svenska fårägarna. Glädjande nog visade det sig att köplusten var god, det finns fortfarande framtidstro!

Baggauktionssäsongen inleds alltid med auktionen på Vretaskolan utanför Linköping. Arrangörerna Lammproducenterna, Svenska Suffolkföreningen, Sörmlands Fåravelsförening och Östgötalamm har plockat ut de bästa djuren av raserna Texel, Suffolk, Dorset, Dorper och Finull, och det brukar bli en temperaturmätare på den svenska lammproduktionen. I år fanns inga baggar av rasen Oxford Down med på auktionen.

När försäljningen kom igång fanns ett stort köpintresse från den stora publiken. Försäljningen flöt på bra och det slutade med att alla djur blev sålda, varav endast ett djur såldes till minimipris. Ett mycket positivt resultat. Dagens dyraste bagge kom från Möllers Texel och den gick för 20000 kr.

Linkping2018-1

En hög prisnivå på årets första baggauktion visar på framtidstro hos landets fårägare.

Prisstatistik

Ras  |  Antal baggar  |  Medelpris  |  (Medelpris 2017)
Texel  |  34 |  8 912 kr |  (9 432 kr)
Dorset |  6 |  9 000 kr |  (12 800 kr)
Suffolk |  11 |  11 000 kr |  (9 615 kr)
Dorper |  7 |  7 357 kr |  (10 000 kr)
Finull |  4 |  5 500 kr |  (7 100 kr)

Utmärkelser

Auktionen inleds alltid med en bedömning av alla närvarande djur. Domarna går noggrant igenom alla djur för att till slut utse det bästa djuret i varje ras och till sist en Best In Show. Dagens stora vinnare blev en Texelbagge från Möllers Texel. Den blev utsedd till BIS, den fick Scans pris, och den fick även Kaj Sjunnessons hederspris. Till sist blev den även auktionen dyraste djur med 20 000 kr. Vi säger ett stort grattis till familjen Möller!

Linkping2018-2

Claes Möller med årets vinnarbagge.

En längre artikel från Linköpingsauktionen kommer i nästa Fårskötsel.

2018-10-05