Trendbrott vid Linköpingsauktionen

Einar de Wit rapporterar från årets Linköpingauktion:
För första gången på 21 år blev inte en Texelbagge Best In Show, den titeln gick istället till en Suffolkbagge. Och en otroligt stilig Dorperbagge blev auktionens högst betalda djur. Förändringens vindar blåste över auktionen på Vretaskolan.

För 21:a gången anordnar Lammproducenterna, Södermalands Fåravelsförening och Östgötalamm auktion för köttras- och Finullsbaggar utanför Linköping. Det är många människor som lägger ner ett stort arbete för att ordna auktionen och allt runt den. Men tur är väl det, detta har utvecklats till en av de stora fårhelgerna i Sverige.

Stort intresse för ny ras. Dorper är en ny ras i Sverige och intresset för den är stor. Så stor att denna stiliga bagge från Mia och Lawrence Heathman blev auktionens dyraste bagge.

Det börjar redan på fredagen då auktionsdjuren anländer och dessutom en hel del utställningsdjur, bland annat äldre baggar och tackor. Utställningsdjuren bedöms av domarna och en prisutdelning sker. Texelföreningen och Suffolkföreningen passar också på att hålla sina årsmöten när många ändå är samlade. Texelföreningen fick i år en ny ordförande, välkände texelavlaren Carl Helander. Efteråt umgås man och äter god mat.

Årets domare var Theo van Deÿne och Patrick Haccou, två mycket duktiga domare från Holland. De hade ett grannlaga jobb med att bedöma alla auktionsbaggarna och plocka ut det bästa djuret i varje ras. Bäst i ras blev:

Texel: kat.nr. 21 Uppf: Torgil Möller, Laholm
Suffolk: kat.nr. 3 Uppf: Mattias Rickardsson, Färjestaden
Dorset: kat.nr 13 Uppf: Tomas och Anna Olsson, Kungsör
Dorper: kat.nr 1 Uppf: Lawrence och Mia Heathman, Nye
Finull: kat.nr. 57 Uppf: Ulf Ekholm, Väse

Nya vindar blåser! För första gången på 21 år blev inte en Texelbagge Best In Show utan titeln gick till en mycket stilig Suffolkbagge uppfödd av Mattias Rickardsson. Konfrancier under auktionen var Jonny Nederman som introducerade en brittisk klädkod på Linköpingsauktionen. Här håller han Lantmännens hederspris som också gick till Mattias.

Ulf Ekholm skänkte dessutom 10% av köpeskillingen för sin Finullsbagge till insamlingen för flyktingkatastrofen i Europa. Den baggen blev också dagens dyraste finullsbagge och gick för 10 000 kr. Ett fint initiativ.

Scan sponsrade den bästa Finull- Suffolk- och Texelbaggen med 2 500 kr. En liten morot under budgivningen. Svenska Foder skänkte en pall valfritt foder till dagens högst betalda bagge. Den pallen gick detta år till Älvängen.

Smidig auktion
Många fårägare hade tagit sig till Linköping denna dag och det var fullt framför auktionsringen. Det märktes också på auktionen som gick snabbt och smidigt med god budgivning. Inga baggar blev osålda och få djur såldes till minimipris. Inga rekordpriser noterades, förutom på den högst betalda Dorperbaggen som också blev det högst betalda djuret på auktionen.

Ras Antal Medelpris Högsta pris
Finull 7 st 6 429 kr 10 000 kr
Texel 36 st 6 597 kr 15 500 kr
Dorset 3 st 9 167 kr 10 000 kr
Suffolk 10 st 9 350 kr 19 000 kr
Dorper 2 st 14 750 kr 21 000 kr

Baggauktion är fårfolkfest!

Följande priser delades ut:
Lantmännens hederspris gick till Suffolkbaggen kat.nr. 3. Uppfödare Mattias Rickardsson, Färjestaden.

KLS-Ugglarps pris delas ut till det bästa hondjuret på bedömningsutställningen på fredagen. Priset gick till en fin Oxford-Down tacka från Fredrik Rydberg, Öland.

Till sist delade Kaj Sjunnesson ut sitt hederspris till en bagge och en uppfödare som gör stora insatser för den svenska köttproduktionen. I år fick Torgil Möller ta emot det priset för sitt stora engagemang, representerat av baggen med kat.nr. 19.

Det hålls bara en enda auktion i Sverige på vita baggar. Det gör att många får åka långt för att medverka. Allra längst fick Karin Wiksten åka. Ända från Bursträsk hade hon åkt med sin texelbagge. Men baggen behövde inte åka så långt efter auktionen, den såldes till Valdemarsvik.

Mer än bara auktion
En baggauktion är ju så mycket mer än att bara köpa en bra bagge. Det är ett bra tillfälle att träffa kollegor, göra nya fruktsamma bekantskaper och göra affärer. Som vanligt var många utställare på plats, bl.a. Slättö Kvarn, LG-produkter, Siltbergs smide, Stallmästaren och många fler.

SF:s ordförande Magnus Jönsson passade också på att marknadsföra höstens kampanj där nya medlemmar får rabatt på medlemsavgiften och han presenterade också LRF .s nya lammansvarige Viktoria Östlund.

Text och Foto: Einar de Wit