TV4: Politiskt bråk om rätten att överklaga vargjakt

Allt fler riksdagspartier vill nu att reglerna för skyddsjakt av varg bör ses över. Det visar en kartläggning som TV4 Nyheterna gjort. Det handlar om vem som ska ha rätt till att överklaga skyddsjaktbesluten, något som till exempel miljöorganisationer idag kan göra och som Fåravelsförbundet menar utnyttjas för att försena jakten så länge att vargen hinner undan.

– Det kan inte vara så att några få enskilda människor som vill bevara en enda sak få styra det här, säger Gudrun Haglund-Eriksson som är ordförande för Svenska Fåravelsförbundet.

Så kan jakten stoppas

Det är Länsstyrelsen som idag beslutar om skyddsjakt, något som kan ske i samband med att en varg tex dödat eller skadat får i en hage. Om ärendet överklagas så är det upp till förvaltningsrätten att ta ställning till om det är nått som var fel eller saknas i beslutet innan jakten stoppas. Jakten stoppas alltså inte per automatik men är något som Fåravelsförbundet alltså menar utnyttjas av miljöorganisationer för att fördröja processen.

SD, KD, M och C är alla för att se över det här, enligt TV4 Nyheternas kartläggning. I september la centern en motion om detta.

Se inslaget med Gudrun Haglund-Eriksson här.