Ullen trendar och högsäsong för Team Semin

veckobrev

22 september 2017 | Man talar nu om den svenska ullen i helt nya ordalag, det är stort. Livsmedelsverket har meddelat att man tagit intryck av våra synpunkter på den planerade provtagningen av fårkött och beslutat att provta både svenskt och importerat kött i proportion till marknaden så gott det går. Tack för det Livsmedelsverket! Tack också LRF Kött för stor hjälp i påverkansarbetet!

Elof och Britta har börjat få in svar från distrikten kring remissen som vi blivit tillsända oss från Jordbruksverket. Tack för ert engagemang! Nu ska de sätta sig ner för att formulera ett svar som ger åsikter och insikter rättvisa.

Årets seminbaggar är klara och förberedelser inför höstens arbete på seminstationen är i full gång. Gamla och nya seminerande besättningar har fått information om vilka de nya baggarna är. Ny baggkatalog kommer.

”Nu trendar ullen igen” är namnet på ett inslag som TV4 har sänt. Man uppmärksammar att flera svenska klädföretag har skrivit kontrakt med svenska ullproducenter. Svensk ull har god kvalitet och efterfrågan är större än tidigare, och man har hittat nya användningsområden för den svenska ullen!

Svensk mästare i fårklippning och Knarrhult Open-segrare 2017 är Viktor Larsson från Gotland. Grattis! Att tredjeplatsen i det svenska mästerskapet togs av en kvinnlig fårklippare jublar vi också över. Claudia som var på plats för att prata ull, får och fåravelsförbund vittnar om att stort intresse visades ullen under klipp-SM. Claudia samlade ull för brinnande livet under tävlingarna, och sålde sedan ullsäckarna åt ägarna på gården. Svettigt men jätteroligt, säger Claudia, och ullen gick åt som smör!

Det ramlar hela tiden in nya anmälningar till Ordförandekonferensen, just 28 anmälda. Vi hoppas på stor uppslutning från ras- och distriktsföreningar för att tillsammans diskutera fårnäringens utmaningar och möjligheter lokalt. Vad engagerar fårägare idag och vad anses som betydelsefulla insatser de närmsta fem åren? Hur ser landets nya fårägare ut, varför börjar de med får och hur kan vi tillsammans arbeta för att fårhållningen ska fortsätta öka i Sverige? Hur ser profilen ut på de som blir nya medlemmar i distrikt och rasförening? Vi resonerar om fårnäringens framtid och vilka insatser som krävs för att nå ut till fler fårägare! Alla erfarenheter från hela landet är mycket betydelsefulla i detta resonemang.

Magnus J har intervjuats av Lantbruksnytt där frågan som ställs är varför det inte finns fler svenska lamm och varför vi har så låg självförsörjningsgrad. Resultatet av filmandet får vi se i deras webbsändning någon gång nästa vecka, om de lyckas klippa bort den tacka som såg sin chans att få sin kvart rampljuset.

Rovdjuren har varit i farten med närbesök i trädgårdar och ett par sällskapshundar har tagits norr om Stockholm. Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt på en av områdets två vargar. Skyddsjakten gäller ett djur och är tillåten till och med den 30 september. Länsstyrelsen i Södermanland har konstaterat ett nytt revir strax norr om Katrineholm runt Bie. Även om det är synd om alla djurägare i de nya reviren måste vi sprida rovdjuren över landet och glesa ut där det i dagsläget är som tätast. Många revir är idag alldeles för små till ytan.

Fler medlemmar har hört av sig angående ersättningar vid skada. Känner ni er felaktigt behandlade så hör av er, detta är en viktig fråga. Och rapportera alla rovdjursobservationer till Scandobs!

”Dialoggrupp smittskydd” är Jordbruksverkets nya kanal för kontakt med näringen i frågor som berör djurhälsa och smittskydd. Magnus H representerar SF i detta forum. Jordbruksverkets inställning upplevs som positiv, arbetet i gruppen ska stärka näringen. Svensk lagstiftning ska anpassas till ”AHL” som står för Animal Health Law och innebär att lagstiftningen i samtliga EU-länder ska vara uppbyggd på samma sätt. För oss behöver detta inte innebära så mycket nytt, nu gällande bestämmelser flyttas i många fall rakt över i AHL.

Gård & Djurhälsan har haft styrelsemöte. Magnus J är ledamot och deltog där.

Fårskötsel nr 6 kommer idag, och nu kör vi i full fart för hinna göra klart nr 7 som kommer blir ett 100 sidor tjockt 100-årsjubileumsnummer! Resultatet kan beskådas den 3:e november.

Hemsidans tips är denna vecka inte mer än simpelt skvaller, men av matnyttig sort. Hörde på radio att kändispolischefen Carin Götblad äter samma mat varje dag. Den stående rätten som tillagas av hennes man är: ekologiskt gotländskt lamm med haloumi, spenat och spagetti. Hon mår utmärkt på denna diet och saknar den om hon reser bort. Lutar åt att prova konceptet under vintern.

I helgen blir det baggauktion i Jönköping där några från styrelsen kommer att finnas på plats. Passa på att prata med oss i de blå västarna med förbundslogga. Det gillar VI.

Aurora

Militärövningen Aurora 17 har gett gotlänningar en bild av hur en modern krigszon kan te sig. Apachehelikoptrar, tungt finskt luftvärn, stridsbåtar och diverse gröngölingar i terrängen har beskådats från Elofs traktorhytt. Foto Elof Nilsson

kurs

En seminkurs hölls i tisdags av Margareta och Magnus H (Team Semin) för några fårägare som av olika skäl inte kunde vara med på Gård & Djurhälsans kurs i augusti. Undertecknad tog tacksamt detta tillfälle i akt. Håll nu tummarna för att jag lyckas snuva baggen på några tackor under höstens betäckning! Foto Magnus Håård (ovan), Anna Bergström (nedan)