Välkommen till en digital medlemsträff: Vi preppar för SAM-ansökan 2023

Tisdag den 31 januari 2023 kl. 19-21

Det är dags för den andra digitala medlemsträffen i en serie på tre, som alla handlar om ekonomi. Vid den här träffen kommer vi att få information om nya regler i den gemensamma jordbrukspolitiken (CAP) inför perioden 2023-2027.

Hur agerar vi på bästa sätt som fårföretagare, vilka förändringar påverkar oss särskilt i den verksamhet vi bedriver, och vilka nya, befintliga eller förändrade ersättningar finns möjlighet att söka under kommande CAP-period? Detta och mycket annat i CAP diskuterar vi tillsammans.

Innehåll

• Sofia Björnsson, näringspolitisk expert på LRF, berättar om nyheterna kring gårdsstöd, de nya grundvillkoren (nytt namn på tvärvillkor), ettåriga miljöersättningar, stödrätter och annat som är nytt och påverkar oss i vår verksamhet.
  • Anna Törnfelt, rådgivare på HS Gotland/Gimrarna, berättar om hur förändringarna kan påverka hur vi gör våra SAM-ansökningar. Anna berättar också om nyheter kring investeringsstöd, stödet för unga och startstödet.
  • Birgit Fag, rådgivare på HS Jönköping/Gimrarna berättar för oss om de djurbaserade ersättningarnas förändringar; fårpengen, kompensationsstödet, ekoersättningen och ersättningen för hotade husdjursraser.

Anna Törnfelt är vår modererator och kommer att lotsa oss igenom ett intressant program.

Anmälan via epost till hemsidan@faravelsforbundet.com senast den 30 januari.

Genom anmälan godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter, läs vår information om GDPR.

Träffen är kostnadsfri, öppen för SFs medlemmar och hålls via Microsofts digitala konferenslösning Teams. För att delta behöver man en dator, surfplatta eller smart telefon. Man behöver inte ladda ladda ner något program om man använder dator, men vi rekommenderar att man ändå gör det för smidigare och bättre funktion. På telefon och platta använder man appen Teams. Både desktop-programmet och appen är gratis.

Varmt välkomna!

Foto Gudrun Haglund Eriksson