Välkommen till en digital medlemsträff: Räkna rätt när du ska sälja ditt kött

Onsdagen den 8 mars 2023 kl 19.00

Hur resonerar man kring kalkylen när man tar återtag, och hur sätter man priser när man säljer sitt kött direkt till konsument?

Den 8 mars kl 19.00 strålar vi samman, digitalt förstås, för den tredje och sista delen av våra medlemsträffar på temat ekonomi. Den här gången får vi inspiration kring att sälja sina egna köttlådor.

Vi befinner oss i ett läge med historiskt höga avräkningspriser, samtidigt som priserna på insatsvaror skenar och lönsamheten är en tuff utmaning oavsett hur du säljer dina produkter. Det är dags att diskutera olika koncept för försäljning direkt till kund, hur räknar man för att sätta rätt priser? Vilka regler gäller, och hur vet man att man följer lagstiftningen?

I programmet medverkar följande personer

• Kjell Nilsson, Graute. Kjell och Jenny driver lammproduktion och har hög andel återtagskött, verksamheten finns på Gotland. Kjell medverkar och berättar om sina olika koncept och hur man jobbar i kedjan från lamm till slutkonsument.
  • Kia Viken, Lammboden. Kia och Bengt erbjuder styckningstjänster och hanterar all styckning för återtag från Protos (tidigare Gotlands Slagteri). Kia berättar om deras affärsidé, hur verksamheten startades upp och vilka kunder företaget har idag. Kia har både bred och lång erfarenhet av prissättning och olika koncept ut till kund.
  • Per Nilsson, Profox. Rådgivare och utbildare inom lagstiftning på livsmedelsområdet. Per ger oss en bild av vad vi behöver förhålla oss till för att följa livsmedelslagstiftningen när vi säljer egna köttlådor.

Anmälan via epost till hemsidan@faravelsforbundet.com senast den 6 mars.

Genom anmälan godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter, läs vår information om GDPR.

Träffen är kostnadsfri, öppen för SFs medlemmar och hålls via Microsofts digitala konferenslösning Teams. För att delta behöver man en dator, surfplatta eller smart telefon. Man behöver inte ladda ladda ner något program om man använder dator, men vi rekommenderar att man ändå gör det för smidigare och bättre funktion. På telefon och platta använder man appen Teams. Både desktop-programmet och appen är gratis.

Vi spelar inte in medlemsträffarna.

Varmt välkomna!