Varmt välkommen till en medlemsträff om avel för en sund och lättskött besättning

Måndagen den 22 januari kl 19 ses vi digitalt för att prata avel och hur man skapar en sund och lättskött besättning?

Träffen är kostnadsfri och riktad till SFs medlemmar, och vi kommer att fortsätta med avelssnack under hela 2024 genom uppföljande fördjupningskurser med olika teman inom avelsområdet. Varmt välkommen att koppla upp! Inbjudan med länk till mötet kommer i början av januari till alla medlemmar via epost.

Vi får lyssna till två mycket erfarna fårägare med avel som specialintresse, om hur du kan jobba med avel för att forma din besättning utifrån ett uppsatt mål. Vi pratar rasöverskridande och hur man ska tänka för att anpassa sin fårbesättning till gårdens förutsättningar och önskad produktion. Kvällen kommer att fokusera på det långsiktiga avelsarbetet och du får tips och råd om hur du kan arbeta praktiskt för att säkra att du arbetar med ett bra djurmaterial.

Varmt välkommen till en intressant träff om fåravel!

Våra föreläsare:

Birgit Fag är en av våra mest erfarna rådgivare inom lammproduktion. Birgit har jobbat med lammrådgivning inom både foder, avel, ekonomi och skötsel, och har även lång erfarenhet av egen lammproduktion.

Ulf Ekholm är fårägare och nestor på området funktionell exteriör. Ulf har lång erfarenhet av både att bedöma exteriör och att utbilda kring exteriöra parametrars påverkan på funktionen hos fåret.

Foto Gudrun Haglund-Eriksson