Victoria Gustafsson, Daltorp, Skövde

Nominerad av Skaraborgs Fåravelsförening

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Victoria bland några av sina får en höstdag.
Foto Håkan Ljungqvist | Hämta högupplöst ››

Motivering:
Victoria har en mycket välskött besättning och djuren är av högsta kvalitet inte minst genom ett genomtänkt avelsarbete. Hon följer med stort intresse utvecklingen inom fårområdet och utnyttjar nya rön tillsammans med egna vunna erfarenheter på ett mycket framgångsrikt sätt.

Viktoria är oerhört grundlig och analyserande när hon fattar sina beslut och överväganden som gäller produktionen. Hon siktar på att produktionen skall fungera optimalt och att djuren skall må så bra som möjligt. Inget lämnas åt slumpen och hon ägnar förhållandevis mycket tid åt verksamheten för att nå högsta möjliga produktionsresultat. Ständigt funderar hon på och är beredd att göra åtgärder som främjar produktionsresultatet liksom djurens hälsa och välbefinnande. Stora ansatser görs på gården för att få högsta möjliga kvalitet på grovfodret. Victoria har en planerad betesskötsel som medfört att hon har kunnat minimera parasitangreppen med höga lammtillväxter som resultat.

Vid flera tillfällen har hon tagit emot besökare på gården och fikostligt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Hon är också en uppskattad föreläsare då hon bl.a. berättat om vad hon anser är avgörande för att nå ett så bra produktionsresultat som möjligt. Det hon framfört som avgörande är i sanning högst efterföljansvärt.