Nya fåråret startar med framtidsspaning, lägeskontroll och prioriteringar

veckobrev

26 oktober 2018 | Rapport från Ordförandekonferensen, Elmia, om rovdjur, mathantverk och en hel del annat läser vi denna vecka. Och ni missar väl inte nya Fårpodden?

Och vinnaren är Ann-Sofie Sellergren från Helsingborg! Ann-Sofie vann stallkameran från De Laval som var priset i tävlingen i vår monter på Elmia. Grattis! Rätt svar på tävlingsfrågorna hittar du allra sist i detta veckobrev.

Dagarna på Elmia har varit intensiva och roliga. Årets mässa har dragit mycket besökare till sig, och vi har mött många medlemmar. Vi har också blivit några fler, välkomna ni som nappat på mässerbjudandet och blivit medlemmar i SF! Många frågor har vi som stått i montern fått, som vi förstås har försökt svara på. Det är inte så lätt alla gånger, att ge ett generellt och bra svar, men diskussionen och utbyte av erfarenheter och åsikter är ännu viktigare. Och det har vi fått mycket av, vi är otroligt glada över alla trevliga möten under Elmia Lantbruk.

raserElmia
Elmias rastorg. Foto Team Elmia

Matscenen med kocken/styckaren Sven-Erik Larsson tycker vi varit väldigt lyckad. Vilken inspirerande kille! Han har visat hur man tar vara på hela djuret, från nos till svans, och har tipsat om massor med supergoda rätter man kan göra av hals, revben, lägg och andra detaljer som ofta betraktas som mindre intressanta. Man smakar på hans konfiterade lammnacke och inser att här finns en ny värld att upptäcka. Han har visat åskådarna hur man styckar olika beroende av vad man ska laga av lammet, för att få ett maximalt utbyte. Många har slagit sig ner vid matscenen för att se och lyssna, och ofta stannat hela det timslånga passet. Det tycker vi är ett toppenbetyg.

I lördags träffades större delen av SFs förbudsstyrelse, styrelsens adjungerade och ordföranden från landets lokalföreningar och rasföreningar. Roligt att så många tagit sig till Ulfsunda Slott i Bromma denna soliga höstlördag! Vi började med att ta en titt på hur det gått med alla de önskemål och idéer som kom fram vid förra årets Ordförandekonferens och kunde bocka av de som det blivit verklighet av, vilket var inte alla men ändå de flesta. En hel del information kring vad som är i görningen just nu blir det när vi träffas såhär och ämnen på agendan var djurrättsaktivism, Torkan 2018, rovdjur och vad som gjorts och vad som är på gång inom området ull och skinn.

Ulfsunda
Stockholm och Ulfsunda visar sig från sin bästa sida. Foto Elof Nilsson

Sedan bjöds vi på aktuellt från Gård och Djurhälsan och en framtidsspaning som lammrådgivaren Theo Den Braver stog för. Bland annat lyfte han projektet med Erfa-grupper för lammproducenter som vill utvecklas, ett projekt som startar nu. Vill du vara med? Det blir grupper runt hela landet och finns plats för 5–8 i varje grupp. Här blir det utrymme för mycket diskussioner och tanken är att man lär sig av varandra och att man tillsammans kommer överens om vad man ska göra för att lära mer och nytt. Det kan handla om att göra en studieresa eller bjuda in någon extremt intressant person, det finns pengar avsatta för att man ska kunna göra sådant. Mer att läsa om det finns på Gård och Djurhälsans hemsida. Till styrelserna i våra lokalföreningar vill vi hälsa att ni gärna får kontakta Theo för att inleda samarbete, och tipsa medlemmar som ni tror skulle vilja vara med i Erfa-grupp om att möjligheten finns.

Theos föredrag gav oss alla även chansen att stifta bekantskap med en besökare från framtiden. Vi träffade Fåraherde Lindeman, som berättade om hur han sköter sin fårgård år 2038. Mycket handlade om ”grön teknik” som just nu utvecklas i snabb takt, främst av de stora IT-företagen. Tänk er en framtid utan fysiska stängsel, med teknik som håller detaljerad koll på hur djuren mår, vad de äter och hur de växer och där rovdjur hålls borta med kreativa lösningar. Theo utlovade mer information om de möjligheter som grön teknik kan ge fårnäringen, och vi kan redan nu lova uppföljning i form av en programpunkt med fördjupad framtidsspaning i samband med Stämman 2019.

Under mötet beslutades att det blir en ny omgång av Årets Fårföretagare och upplägget kommer att likna förra årets. Mer information kommer snart, i god tid innan lokalföreningarnas årsmöten börjar hållas på det nya året. Men redan nu kan man börja fundera över vem man vill nominera från sin förening.

Vi diskuterade medlemsnytta idag och i framtiden, och hjälptes åt att se över vad som görs och prioritera vad som är viktigt, viktigare och viktigast. Påverkansarbete gentemot myndigheter, omvärld, näringen (slakten etc) och rovdjur lyftes som av avgörande vikt. Andra områden som vi var överens om att prioritera är avelsfrågor, seminverksamheten, Elitlamm och att fortsätta den påbörjade vägen med utökad dialog och kommunikation mellan lokalföreningar, rasföreningar och förbund. Även ull, skinn och småskalig verksamhet/förädling kom högt upp i prioriteringslistan.

Avslutningsvis gick vi laget runt och varje representant berättade om vad som är på gång lokalt/inom rasföreningen och alla fick tillfälle att reflektera och kommentera dagen. Vi var många som lämnade mötet med en glad känsla i kroppen. Återigen tack till alla som deltog för en givande dag! En längre artikel om Ordförandekonferensen 2018 kommer i Fårskötsel.

Några punkter om den svenska ullens fördelar, saxade ur Claudias presentation från Ordförandekonferensen:
• Världsmarknadspriset på ull stiger.
• Många företag, speciellt inom klädindustrin, ser sig om efter annat än merinoullen.
• Vi har värden och fördelar som inte andra länder har, men som vi måste bli bättre på att kommunicera ut.
• Ett brett utbud av fårraser = många olika ulltyper som ger en mängd olika användningsområden.
Det finns mycket att jobba med, och betalningen för ullen behöver på sikt stiga. Men också viktigt att lyfta möjligheter och fördelar, och idag känns som en bra dag för det.

Håll också ögonen på det Halländska projektet Ull som resurs. Projektet är ett samarbete mellan Hushållningssällskapet Halland, Region Halland, Coompanion Halland, Hallands Fåravelsförening och The Loop Factory AB och finansieras av EUs landsbygdsprogram. Tillsammans vill man jobba för att skapa avsättning för det utmärkta material som ullen är. Produktutveckling, logistiklösningar och utbildning av fårproducenterna är några av områdena man fokuserar på. Vill du få deras nyhetsbrev, anmäl dig för det hos projektledaren Susanne Paulsson.

Från SFs seminstation kan rapporteras att spermasamlingen nu är avslutad och de första baggarna har åkt hem. I natt lastas de sista 4 baggarna för resa till Gotland. All beställd sperma är packad och kommer att levereras ut härifrån på tisdag. Mest eftertraktad i år blev Flöje Uno. Med undantag för tidiga leveranser av Baccus fick alla den sperma de begärt.

IngMarieUno
Populära Flöje Uno. Här med matte och uppfödare Ing-Marie Thorsson. Foto Team Semin

Läget när det gäller foderbrist varierar över landet men många bedöms kunna klara sig bra genom att ta vara på de resurser som finns och komplettera med pelleterat grovfoder. Samtidigt är det många besättningar som har varit tvungna att dra ner på antalet lammande tackor för att möta den faktiska mängden foder man har tillgång till.

Har du behövt importera grovfoder i år? Tänk då på att det finns en viss risk för spridning av ogräs och smittor. De råd som ges för att minimera risken är att fodra inomhus och att kompostera stallgödseln länge innan spridning.

Björnstammen i Sverige är för närvarande är stabil, och inventeringen visar på 2900 individer vilket är långt över gynnsam bevarandestatus som är satt till minst 1400 individer. 300 björnar sköts under skydds- och licensjakt denna säsong.

DNA från spårstämplar ska identifiera lodjursindivider i ett nytt projekt i Västra Götaland där Naturvårdsverket bidrar med 600 000 kr. Projektet startar under hösten och ska pågå till 2020. Genom att identifiera olika individer kan tekniken vara ett komplement till inventeringen av lodjur, främst i södra Sverige där vi ofta har brist på spårsnö. Förhoppningen är att metoden även ska bidra till att öka kunskapen om lodjurens vandringsmönster, beteenden och djurtäthet.

Regler runt vilt/åtelkameror har förnyats, en viktig förenkling är att vi slipper tillståndskrav och kostnaden det förde med sig. Men observera att det finns tydliga krav på skyltning. Se Naturvårdsverkets information till dig som planerar att sätta upp viltkamera.

Mathantverks-SM hölls förra i Malmö och vi vill än en gång gratulera vinnarna Lilla Spännefalla från Västra Götalands län som tog guldet i klassen Värmebehandlat kött med sitt Lamm med rosmarin & timjan, varmrökt med enris/bokspån och En Får Tacka® som vann brons i klassen Glass och sorbet med sin fårglass Original. Läs mer här och här finns hela vinnarlistan.

En remiss har skickats ut till lokalföreningarna, inspel är välkomna. Remissen gäller ”Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2015:2) om ansökan om jordbrukarstöd”. Om frågan intresserar så kontakt din lokalförening, de har mer information och material att läsa in sig på.

I absolut sista sekunden släpptes Fårpodden 4 som utlovats till Elmia. Det nya avsnittet handlar om att starta med får. Vi vänder oss till nyfikna, blivande och nyblivna fårägare och hoppas inspirera fler att skaffa får och att vi kan bidra med kunskap som bäddar för ett givande liv med får. Det är mycket att tänka på när man ska skaffa får, eller hur? Men som Titti säger i programmet, en av de roliga sakerna med får är att man hela tiden lär sig nya saker. Vi som gör podden lär oss också nya saker hela tiden, och till nästa gång ska jag och Einar verkligen försöka få till en bättre miljö för inspelning av vårt prat! Vi ska inte göra det till en vana att prata telefon från traktorn mellan två repor med gödselspridaren, men det är som alltid lite hektiskt såhär års.

Redan lyssnat över än hundra gånger. Kul.

Claudiasfarohastar
Dessa får och hästar får du veta mer om genom att lyssna på Fårpodden 4. Foto Claudia Dillmann

Landsbygdsnätverket har gjort en film där de berättar om Lammlyftet som ett exempel på lyckat projekt som fått innovationsstöd. Se filmen här. Har du också lösningen på ett problem? Då ska du söka innovationsstöd, uppmanar Landsbygdsnätverket. Det finns 150 miljoner för utveckling av nya idéer. Information, tips och inspiration här.

Tipsar om att Eldrimner håller mathantverksdagar runt landet, nästa träff är i Halland den 12 november. Såhär skriver Eldrimner om dagarna: Måltidsturismen har stor potential och inom den har mathantverket en allt större roll. Mathantverkarna kan ge besökarna minnesvärda upplevelser och visa hur unika produkter skapas. Under vår nya turné diskuterar vi samt lär oss och inspireras av varandra hur kan besöksnäringen och mathantverket samarbeta för att öka inkomsterna och stärka den regionala identiteten?

Vill också tipsa om HKScans betesblogg om höstbete med intressanta siffror om vad man kan spara i grovfoder genom att låta djuren beta så länge som möjligt i år.

Trevlig helg önskar SF!

smallmasks
Var hittar man Elof på Elmia om inte bland maskinerna? Här inspanades små hjälpredor som kan utföra underverk i en lammproduktion. Små och smidiga och kan spara många ryggar. Säljarna är betydligt mera ”på” än andra år, med mässerbjudanden och finansieringslösningar. Så för dig som satsar framåt finns det möjligheter till bra affärer.

arbetsmiljo
Appropå att spara ryggar och axlar. Titti Strömne pratar på uppdrag av Jordbruksverket om arbetsmiljö och djurvälfärd utifrån tävlingsbidraget Sveriges smartaste lammstall. Foto Thomas Eriksson

markning
Nya generationen öronmärken spanades in på Elmia. Man har lyssnat på användarna och förbättrat både kvalitet och funktion. Foto Elof Nilsson

goodforyou
LAMMKÖTT är bra för dig, igår, idag och imorgon. Bild från Svenskt kött.

dagsattflyttahem
Va ska vi flytta hem? Vadå snö i morgon? Ja de säger att det kan bli snö i södra Sverige imorrn, men fåren verkar inte helt övertygade. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

nomnom
Väl hemma är det inte så dumt med bordsservering, trots allt. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

Sammanställt av Anna

Rätt svar på frågorna i Elmia-tävlingen:
1. I Fåravelsförbundets monter har vi skinn från fyra olika raser, vilka raser är skinnen ifrån? | Rätt svar X (Finullsfår, Gotlandsfår, Jämtlandsfår och Ryafår)
2. När du använder De Lavals stallkamera, hur nära kameran måste du då vara för att se bilderna från den? | Rätt svar 2 (Obegränsat avstånd, kameran sänder till din smarta mobil och eller dator)
3. Lammracks är en populär maträtt från lammen, var på lammet sitter det? | Rätt är alternativ 1 (Revbenen)
4. På dagen när det är ljust då är det direktsända färgbilder från DeLaval Stallkamera, och du kan lyssna på ljudet från stallet. Hur är det när det är kväll och nattbelysningen är tänd i fårhuset? | Rätt svar 1 (Du ser direktsända svart-vita bilder i din mobil eller surfplatta och du kan lyssna på ljudet från stallet)
5. Svenska Fåravelsförbundets medlemstidning heter Fårskötsel och har sedan 14 år tillbaka ett känt redaktörspar. Vad heter dom? | Rätt är X (Einar och Marie de Wit)
Utslagsfråga var kunskapen om skinnen.