Tid att lära

veckobrev

10 januari 2020 | Fortbildningsmöjligheter, designmässor och en hel del information som rör lokalföreningarna denna vecka.

Breaking news är en ny Om Får och Foder-kurs i Halland. Halland hade kursen i höstas, men det fanns fortsatt intresse och en engagerad fårbonde drog på nolltid ihop tio deltagare. Vilket fick Britta att dra igång maskineriet och på ungefär lika kort tid är kursen nu verklighet. Redan den 23 januari i Falkenberg är det dags, anmäl här. Tack för gott samarbete Katarina, hälsar Britta.

Möjligheten att få en Om Får och Foderkurs runt knuten gäller alla. Samla ihop tio deltagare och vi fixar en kurs i ert område! Kontakta Britta, hon är spindeln i nätet.

Informationsträffar för fårägare om CODD och smittskydd drar nu igång. Gård & Djurhälsan turnerar runt Sverige med kostnadsfri information, start i Luleå och Umeå den 16/1. Vi är jätteglada att fårbönder i hela landet bjuds på denna exklusiva chans att ta del av den senaste informationen om CODD och generellt smittskydd. Kolla upp vilken plats som ligger närmast och häng på.

Man kan anmäla intresse för de olika kurser som Gård & Djurhälsan erbjuder via deras hemsida (längst ner på länkad sida). Utnyttja gärna den möjligheten, så ökar chanserna för efterlängtade arrangemang nära dig.

14–17 januari på Stockholmsmässan hålls årets FORMEX, en mötesplats för nordisk inredningsdesign. Den 15/1 kl 15.30–16.00 kommer Claudia tillsammans med Jodi från Filippa K och Yan från Röjk att äntra scenen för ett panelsamtal som givetvis handlar om ull. Program och annat man behöver veta inför mässan finns på FORMEX hemsida.

Under februari hålls ytterligare en designmässa i Stockholm, som drar designintresserade besökare från hela världen. Samtidigt kommer det att arrangeras utställningar om ull på några olika hotell i staden, till vilka kläd- och inredningsföretag kommer att bjudas in. SF är medarrangör, mer information om detta kommer.

I tisdags var det premiär för ny telefontid, tisdagar kl 18-19. Positiv respons och uppskattat av flera som ringde in denna vecka.

Fler har hört av sig om problem orsakade av dov- och kronhjort, efter att vi skrev om det för några veckor sedan. Hjortar flockar sig så här års och går då hårt åt vall, raps och även skog. Det är tyvärr ofta svårt att skapa förståelse mellan markägare, brukare och jägare runt dessa problem – de som säljer jakter vill ha en stor viltstam, medan brukarna får står för kostnaderna.

Nya regler för utskick från lokalföreningarna, med erbjudande från kansliet om hjälp med utskicken. Detta har hörsammats av flera föreningar som hunnit testa servicen. Att vi nu har epostadresser till så stor del av SFs medlemmar ger oss möjlighet att mycket mer effektivt nå ut med information från förbundet, både centralt och lokalt. Sex fria utskick per år står kansliet till tjänst med för lokalföreningar som inte saknar fler än 20 epostadresser i sin medlemslista. Då gör Britta jobbet med att snickra ihop ett trevligt epostutskick, samt att posta brev till de medlemmar som saknar epostadress.

utskick
Utskick pågår. Alla som får brev med så kallad snigelpost uppmuntras att höra av sig med epostadress, om en sådan finns. Det sparar pengar och ökar möjligheten till snabb information från förbund och lokalförening. Foto Britta Wendelius

Alla som går med som nya medlemmar i SF får ett välkomstbrev. Lokalföreningarna har här möjlighet att lägga med ett eget välkommen. Lokalföreningar som vill förnya sitt befintliga medskick uppmanas att sända nytt underlag till Britta. Föreningar som inte utnyttjat möjligheten tidigare, skicka gärna in underlag till brevet som går till era nytillkommande medlemmar!

Funktionärsrapport kommer snart via epost till alla som är ordförande i en lokalförening. När ni haft ert årsmöte, glöm inte att sända den tillbaka i uppdaterad form till Britta.

Vi har en känsla av att vår kontaktlista till rasföreningarna inte är helt aktuell. Vi uppmanar därför rasföreningar som vill ha löpande information från förbundet att meddela sina förtroendevaldas aktuella kontaktuppgifter till Britta.

Den 8 februari i Umeå finns det chans att delta i en workshop med Titti Strömne om utfodring för god kvalitet av både ull, skinn och kött. Arrangerar gör UlliHop tillsammans med Hushållningssällskapet.

Hela Gotland har ett par intressanta artiklar om Eldblå som jobbar med gotlandsull och svensk ull som väcker stort intresse i Japan. Detta är betalartiklar, men även om man inte prenumererar på en Gotlandstidning brukar man kunna läsa en bra bit innan man åker ut. (Hoppas jag inte luras nu, hälsar redaktören som själv är portad efter för många besök.)

På tal om att lära så är det nog åter dags att tipsa om Eldrimners högkvalitativa utbildningar i mathantverk. Läge att ge sig själv en ystnings- eller charkkurs i nyårspresent?

Trevlig helg önskar SF!

klipplats
Nors senaste byggprojekt är en klippstation med plats för 3 klippare. Fortsättning följer. Foto Elof Nilsson

nystek