Riksdagen och vargen

veckobrev

14 februari 2020 | Veckan bjöd på flera givande möten.

Vi börjar med Ulfs rapport från riksdagen och mötet om varg som hölls i onsdags:
Det var ett större arrangemang med många inbjudna jägare, vilket är ganska naturligt då Svenska Jägareförbundet och KD tagit initiativ till dagen. En panel med representanter från brukarsidan fick börja och vi var två personer som fick 5 minuter var. Per Frännek berättade om hur livet ter sig i ett nybildat revir, jag om hur det är över tid. Min bild är att vi på ett tydligt och bra sätt lyckades förmedla detta. Efter oss kom en rad andra organisationer och myndigheter. SNFs chefsjurist höll ett bra anförande, men han avslutade med att säga att vargen inte är farlig för oss människor, utan att isar och fästingar är betydligt större problem. Ja, ni får gissa min och andras reaktion på det uttalandet. Därefter kom en politisk panel upp. Många ord sades under denna dag, svårt att redogöra för alla men MP utmärkte sig tydligt. De ser inte och vill inte se att det finns problem. Deras ståndpunkt är att allt levande har ett stort värde. De kan möjligen tänka sig skyddsjakt för att lösa enskilda problem, och att drabbade områden kan få ekonomiska ersättningar. Det finns ingen förståelse för människor som lever och bor i rovdjursland, vill jag påstå. Den bild jag får är att MP och värnarsidan inte vill se oss människor i problematiken och att det bidrar till det fortsatt låsta läget. Övriga partier, KD, M och SD förspråkar att kraftigt reducera populationen. S hållning är att de säger sig förstå problemet, men att antalet 300 vargar är ok. De verkar ha ”förhandlat bort” frågan till MP. C och L deltog inte under dagen. Sammanfattningsvis var dagen givande, och vi har fått en direkt kontakt med riksdagens politiker. De vill träffa oss och prata med oss, och vi hoppas få chansen att återvända för att berätta mer om hur rovdjuren påverkar oss fårägare specifikt.

Riksdagen200212
På bilden den första panelen som bestod av mjölkbonden Per Frännek och fårbonden Ulf Ekholm samt representanter från länsstyrelsen Värmland, SNF, Naturvårdsverket, forskare från SLU och Svenska Jägareförbundets ordförande.

Svensk Jakt har skrivit om mötet här och här.

Träff hos Jordbruksverket om utökad utevistelse för får. Näringens målsättning är att få till en målstyrd lösning. Endast utevistelse under hela året passar bara ett fåtal gårdar, men vi anser att en större flexibilitet skulle vara till gagn för svensk lammproduktion.

Inom Vinnovaprojektet har det gjorts kartläggningar längs hela den cirkulära ullkedjan, från råvaran till slutprodukten (och förstås i återvinningsledet). Det finns en hel del luckor längs denna kedja, men några av dessa har vi försökt att göra något åt redan under projekttiden. Ska vi sälja vår ull till industrin och få bra betalt för den måste vi få fram en råvara med hög kvalitet, och det görs bland annat genom avelsurval. En konkret åtgärd för att underlätta avelsurval för ullkvalitet har varit att införskaffa ullmikroskop som kommer att ingå i riksdomarnas utrustning.

handystuff
”Måttpåsen” innehåller användbara prylar för att mäta bland annat avelsframsteg i form av ullkvalitet; ett ullmikroskop och ett måttband. Snart i var riksdomares hand. Foto Britta Wendelius

Möte med HKScan och lammproducenter där Robban Nilsson höll ett intressant föredrag. Fokus på hur man minskar spill och ökar effektivitet. Samma frågor som vi jobbat för inom Handlingsplan Lamm‚ det vill säga bättre lönsamhet genom bra fertilitet hos tackorna, fler sålda lamm, rätt foder, minskat spill och att ha koll på antalet arbetstimmar.

Faktablad om klimatåtgärder för lantbruk har samanställts av Greppa näringen och Agroväst. Egentligen är de utformade för nötkreatur, men även applicerbara på fårhållning. Kortfattat och tillgängligt, värt att läsa igenom och begrunda för både stora och små gårdar. Intressant är att åtgärder som tas upp i stycket ovan för ökad effektivitet och lönsamhet även rekommenderas som klimatåtgärder.

Epostutskick har denna vecka gått ut till medlemmar i Halland, Gävleborg och Skåne. Saknar du ditt utskick? Kolla skräpposten och finns det inte heller där, kontakta din lokala styrelse så att ingen viktig information missas. Enstaka medlemmar verkar få sina veckobrev och utskick stoppade, vi tror att det endast gäller Telia-epostadresser. Har du detta problem, skicka ett meddelande till Anna som gärna vill få en uppfattning av hur omfattande problemet är.

Hjälpen från förbundet med utskick åt lokalföreningarna uppskattas och används flitigt. Det är kul och precis vad vi hoppades på. Om utskick behöver nå sina mottagare före ett speciellt datum ber vi er att tänka på att leverera in färdigt material 4–5 vardagar före önskat utskick. (Underlag som inkommer måndag går ut senast fredag.) Tack på förhand!

Har ni aktiviteter på gång ute i landet så be gärna Britta att skicka tryckt material. Inte minst för medlemsvärvning, men det finns även tryckt material som passar konsumenter och vårt utbildningsmaterial för fårägare om ull.

En uppdaterad upplaga av filmen En hyllning till fåret, nu med titeln Fåren & Ullen, finns på vår Youtube-kanal. En del färsk information har lagts till och vi vill rikta ett särskilt tack till Jämtlands Fåravelsförening som har hjälpt till genom att på ett fint vis lyfta fram alla de mervärden som svensk ull och svensk djurvälfärd har!

Handlingsplan Gis Nöt och Lamm är en ny Facebooksida där man kan hålla sig uppdaterad om vad som händer inom handlingsplanen. Startad av Svenskt Kött. Gå in och gilla och sprid vidare!

Dorperfårens taggning, det vill säga den speciella internationella bedömning som tillämpas när det gäller dorperfår, har nu börjat läggas in i Elitlamm. Dorperföreningen jobbar med att lägga in tidigare års resultat retroaktivt. När taggningen är inregistrerad visas den på härstamningsbeviset.

LRF har dragit igång ett arbete som syftar till att branschen tidigare ska kunna upptäcka när djur riskerar att fara illa. Ett nationellt branschråd med uppdrag att förebygga djurskyddsärenden ska inrättas, och en särskild satsning på regional samverkan för att förebygga djurskyddsärenden ska genomföras. Ambitionen är ett system utformat så att avvikelser fångas upp tidigare. Branschen vill diskutera hur kontrollerna kan bli mer träffsäkra, så att myndigheterna kan ge en korrekt bild av hur djurhållningen ser ut länsvis, men också hur myndigheterna kan bli mer aktiva i djuromsorgsgruppernas förebyggande arbete.

Gård & Djurhälsan ska förändra sina rutiner runt Maedi-Visnaprogrammet. Journalsystemet kommer under 2020 att genomgå ett omfattande digitaliserings-arbete och få en ny kostym. Gård & Djurhälsans fårveterinärer ber oss alla att skicka in våra djurägarförsäkringar i tid. Det är många som dröjer med detta, vilket försvårar bedömningar av besättningarnas status. De passar också på att uppmana oss att uppmuntra våra livdjursköpare att själva gå med i programmet. En MV-fri livsdjurshandel är en självklarhet för många, men tyvärr inte för alla.

Ni har väl inte missat Johnny Nederman och Claudia som pratar ull på ATL-TV idag?

Trevlig helg önskar SF!

ullpack
Ullpackning: pappsäck, ett lager tidningspapper mellan varje fäll, märker upp varje säck med namn, antal fällar och färgnyans. Foto Britta Wendelius

Addeboull