Ull upp, antibiotika ner

veckobrev
12 juni 2020 | Mer svensk ull används, importen minskar och mycket lite går på export.
Ullfakta2020
Se bilden större | Hämta som pdf
Vi har sammanställt ullstatistik för 2019. Siffrorna över hur mycket ull som tillvaratas bygger till stor del på uppgifter som vi samlat in från landets spinnerier, karderier och tvätterier. Det är alltså reda siffror över hur mycket ull som köpts in från fårbönder eller lönspunnits.
Utöver detta används mycket ull som trädgårdsull, och den trenden har inte minst fått draghjälp av odlingsinfluencern Sara Bäckmo. Hennes Youtube-kanal följs av nästan 40 000 personer och hemsidan har hundratusentals besökare. Till exempel här finns några inslag som handlar om ull.
odingsull
De viktigaste plantorna förtjänar extra omsorger. Foto Claudia Dillmann
Siffrorna över import och export kommer från SCB, och rasstatistiken från Elitlamm.
Sammanfattande om den svenska ullen 2016–2019

• Tillvaratagandet av svensk ull har ökat med ca 37 %* sedan 2016.
  • Importen av råull har minskat till 1/3 jämfört med 2016.
  • Exporten är liten (50–100 ton) och har minskat kraftigt.
  • Relativt stora mängder kardad ull och garn importeras, men trenden är minskande. Garnet är övervägande kard- och kamgarn.
  • Garn som exporteras är övervägande stickgarn.

* 37 % av 1200 ton (444 ton) är 37 % mer än 27 % av 1200 ton (324 ton)
Påminner om att Elitlamms support söker en ny medarbetare. Har du missat det, eller kanske känner någon som kan vara intresserad, läs mer här.
En vecka kvar att registrera lamm om de ska få avelsvärden vid årets första körning. Läs här vad som behöver göras och kontakta Elitlamms support om läget inte är under kontroll.
Elmia Lantbruk har nu spikat datumen för den uppskjutna mässan, som kommer att hållas 10–12 februari 2021 i stället för i oktober. Vi kommer att delta och inbjudan till rasklubbarna att visa upp sig och sin ras kvarstår. Om någon förening som inte tänkte delta i oktober tycker att februari verkar mer lockande, kontakta Britta så berättar hon mer.
Sigill har uppdaterat sin klimatcertifiering och den nya versionen ska nu föras in i IP Sigill Lamm. Lammproducenternas Tomas Olson kommer att ingå i referensgruppen, i samarbete och samråd med SF.
SVAs nya rapport över 2019 års försäljning av antibiotika till djur visar att svenska lantbrukare fortsätter att minska sin redan låga antibiotikaanvändning. Försäljningen fortsätter att sjunka jämfört med tidigare år, och det är framför allt antibiotika med ett bredare spektrum som har minskat. Antibiotika med smalt spektrum är helt dominerande inom svensk animalieproduktion, vilket har en stor fördel eftersom det orsakar mindre resistensproblem. Läs mer här.
Igår beslutade länsstyrelsen i Östergötland om skyddsjakt på varg i reviret väster om Finspång. Beslutet har tagits på länsstyrelsens eget initiativ efter flera angrepp på tamdjur.
Nedan färsk statistik hämtad ur LRFs statistikplattform som uppdateras varje vecka. Där finns mer statistik och grafik!
LRF1LRF2
Får du i dig tillräckligt med järn? Nu menar vi alltså inte fåren, utan herden själv. Nyligen var det referensgruppsmöte i Handlingsplanerna för ”Rätt sortering och köttkvalitet” med bland annat rapportering från projektet ”Vad är bra med att äta nöt, gris och lammkött?”. God tillgång på järn (hemjärn) som lätt tas upp av kroppen är en av fördelarna. Så lite som en halv portion (75 gram) blodpudding ger 15 mg järn vilket motsvarar den mängd järn som rekommenderas per dag för en kvinna i fertil ålder. Det kan jämföras med spenat som oftast anses vara järnrikt, men som bara innehåller 2 mg järn per 100 gram. Mer konsumentvänlig kommunikation rörande kött och dess näringsinnehåll kommer att förpackas och presenteras inom handlingsplansarbetet efter sommaren.
Nya regler för sortering av lantbruksplast gäller från den 1 mars 2020 och innebär att ensilageplast etc ska sorteras i två fraktioner, en vit och en färgad. Har man missat att börja sortera i två färger ska man i år kunna lämna blandad plast som färgad. Från och med 2021 tas ingen osorterad plast emot. Läs här hur sortering och hantering ska gå till.
Årets insamling av lantbrukets återvinningsplast är i full gång. På sina ställen har den redan ägt rum, här finns information om tider och platser. Insamling kommer att ske även till hösten, i oktober/november. Tider och platser för höstinsamlingen publiceras efter den 1 september.
Orolig över att djuren riskerar att få i sig giftiga växter på betet? SVA har en vacker och bra översikt över växter som är mer eller mindre giftiga för djur.
Inför livdjurförsäljningssäsongen vill vi tipsa om våra kom-ihåg-listor, Kom-ihåg-lista vid förflyttning av får och checklista när man skaffa får.
Fstatus
F-status ger en trygghet vid livdjursköp. Men det är mycket mer att tänka på, följ framför allt karantänsrekommendationerna. Foto Britta Wendelius
Jannica Hagfors, vars modekollektion i lammnappa och läder vi skrev om förra veckan, och fotografen Albin Händig har gett oss tillstånd att visa bilder av hennes examenskollektion. Läs och se mer här. Vi bugar och bockar, tackar Jannica för att hon slagit oss med häpnad och önskar henne lycka till på den fortsatta vägen!
JANNICA
Livstycket är i lammnappa med laserskuren ornamentik. Foto Albin Händig

Trevlig helg önskar SF!
meragres