Mönstring, halmväder, lamm i media och har du någon ull?

24 juli 2020 | Lite text och mycket bild denna julifredag.
Börjar med att tipsa om några inslag om lamm i media som ni nog inte vill missa.
Fler vill äta svenskt lammkött är rubriken på ett bra inslag som var med i Ekot med Karin Ericson från Södermanlands Läns Fåravelsförening. Lyssna här.
Ann-Sofie Lindahl, Kronobergs Läns Fåravelsförening, var i onsdags med i Morgon i P4 Kronoberg på samma tema, bristen på fårbönder och varför man ska bli fårbonde (1 h 22 min in programmet). Lyssna här.
Jordbruksaktuellt har gjort ett fint reportage om foderstrategi hos Thomas och Jeanette på Hälla gård. Artikeln finns med i nya numret (nr 14) som kan läsas online, men den kommer också på Jordbruksaktuellts hemsida. Thomas och Jeanette berättar om hur de jobbar för att producera fina lamm och för att hålla lönsamheten uppe.
Citerat ur artikeln: Vad driver en att fortsätta med lammproduktion?
– Det är ju ögonblicken när man tittar på de runda fina korsningslammen som skuttar runt och mår bra. Och mötet med konsumenterna som kommer tillbaka och talar om att de aldrig ätit så gott i hela sitt liv.
Om Får och Foder har idag besökt Linds Gård utanför Askersund. Vi hade fotograf på plats och kan därför bjuda på bilder från en trevlig och lärorik träff. Alla bilder är tagna av Gudrun Haglund Eriksson.
Linds2
Linds1
vattenkar
Demonstration av egentillverkat vattenkar med flottör som är vändbart för rengöring.
Nio spännande gårds- och stallvandringar kvar att anmäla sig till. Platserna börjar ta slut till besöken på Graute på Gotland och Kärrbo Prästgård i Västerås, så dröj inte för länge med anmälan.
Det har varit flera rovdjurangrepp under veckan, bland annat vargangrepp i Småland och Halland, samt loangrepp i Västra Götaland.
Det finns efterfrågan på köttrasull, gärna från besättningar som brukar kasta sin ull. Har du en större mängd ull av denna typ kan Claudia eventuellt förmedla kontakt. ”Räddad ull” ger företag som tillverkar produkter väldigt bra hållbarhetspoäng, och detta gör den svenska ullen som fått rykte om sig att hamna på tippen mycket begärlig för en del företag. Nog för att vi ska försöka ändra på förhållandena så att ullen inte behöver slängas, men tills dess är det alltså ett säljargument. Observera att det inte handlar om att ullen ska vara gratis. Skäligt betalt ska det vara om affär ska bli av.
Tillsammans med Kero Leathers jobbar vi med att ta fram ett litet ”skinnbibliotek”, som ska visa hur olika typer av skinn (ålder, ras etc) blir som nappa. Men också med exempel på saker som kan gå fel, till exempel hur insektsbett, surskador, slaktskador och dubbelläder påverkar slutresultatet. Vi siktar på att ha första versionen klar till ordförandekonferensen i höst, så då får ni se.
Möte med riksdomarna för ull- och pälsmönstring under veckan och planen verkar hålla, alla anslagna arrangemnag förväntas bli av. Riksdomarna ser fram emot att få sätta händerna i era bästa lamms ull och pälsar.
Baggauktionen i Jönköping har startat en Facebookgrupp för aktuell information. När det gäller auktionerna har ännu ingen information om anmälning etc publicerats, men ingen har meddelat något annat än att man planerar att hålla auktionerna. Mälardalens baggauktion kommer att hållas digitalt.
Sambedömningen i Ramkvilla den 1 augusti har ställts in på grund av få anmälningar.
På samma tid och plats blir det istället en mönstringskurs steg 2, den är dock redan fulbokad.
Det är lokalföreningarna som håller kurser i ull- och pälsmönstring på nivå 1 och 2, och det finns alltså ett stort intresse för att gå mönstringskurs. Kursledare att kontakta är i så fall en rekommenderad gårdsmönstrare eller någon av riksdomarna. Dessa har mycket at göra nu, så dröj inte med att söka kursledare om ni vill hålla mönstringskurs. Har ni någon kurs på gång skriver vi gärna om det här i veckobrevet och på hemsidan, hör av er.
Planering inför Elmia Lantbruk som kommer att hållas den 10–12 februari har börjat så smått. Vi har idéer kring rastorget och presentation av Sveriges fårraser som vi tror kan bli riktigt bra, så nu hoppas vi att många rasföreningar sluter upp. Det fins plats för fler, kontakta Britta för mer information om upplägget.
Vill du få din djurannons att synas bättre på sociala medier? En ny funktion på Elitlamms Marknadsplats är en direktlänk som du kan kopiera. Den kan du använda i facebook-grupper, skicka som meddelande eller i ett mail. Med hjälp av länken hittar köparen till Marknadsplatsen och ser din annons allra överst i listan. Mycket händer i Elitlamm nu, snart kan man också visa bilder i annonserna (mer om bilder i Elitlamm skrev vi om förra veckan, ifall det missades).
Trevlig helg önskar SF!
slalombacken
Betande får i slalombacken på Vettaberget Liden. Ett sammarbete med Vetten Alpina. Foto Thomas Eriksson
midsommarrag