Från herde till herde

veckobrev
14 augusti 2020 | Theo har samlat många bra idéer under veckans gårdsbesök. Och så slår vi ett slag för att dokumentera och fotografera ännu mera.

Under fredagseftermiddagen förra veckan meddelades att skyddsjakt i Jönköpings län åter tillåts. Skyddsjakten var tillfälligt inställd i väntan på beslut efter två överklaganden, men efter ytterligare efter ett angrepp i länet ändrade man sig. Nu har överklagandena avslagits av Förvaltningsrätten, med motiveringen att skadorna är allvarliga och att det är risk för fler angrepp. SR P4 Jönköping har ett inslag om detta idag.
Gudrun var med i P4 Uppland i lördags. Kort och hårt klippt, men vi fick i alla fall fram att en fungerande skyddsjakt och mer pengar till förebyggande åtgärder krävs för att vargförvaltningen ska fungera. Lyssna här.
I onsdags hade förbundsstyrelsen styrelsemöte via telefon, protokollet går ut till ras- och lokalföreningarna under nästa vecka.
Lördagen den 22 augusti vid midnatt tas data ut ur Elitlamm, som sedan skickas till Växa för årets andra avelsvärdering. Då måste mönstring vara inregistrerad om den ska räknas med, vilket ger värdena bättre säkerhet. Behövs hjälp eller om det dyker upp frågor så maila Elitlamms support. Tänk på att inte vänta till sista sekunden, så att vi hinner svara och göra eventuella rättningar innan fredag eftermiddag nästa vecka. Läs här om vad som ska vara gjort i Elitlamm inför avelskörningen.
Uppdaterade avelsvärden publiceras den 5 september.
Kommittén för Linköpings baggauktion har idag meddelat att årets auktion, som hålls den 12 september, kommer att bli digital. Detta då rådande Coronarestriktioner gällande folksamlingar ser ut att hålla i sig. Kommittén jobbar för fullt med att utforma auktionens alla detaljer och ber oss hålla utkik efter mer information som kommer inom kort via Lammproducenternas hemsida.
Det jobbas bakom kulisserna för att de digitala auktionerna ska kunna bli av. Elitlamm, SF och Boskapstorget har slagit sina huvuden ihop, och det känns som att det här kan bli bra.
Om Får och Foder gästade Hälla Gård i Liden i tisdags och Elmer Stefansson i Ånäset på onsdagen. Vackert väder och lärorika diskussioner om får, skit, gräs och allt som hör därtill. Längre ner bjuder vi på en hel rad lösningar och idéer som Theo samlat under veckans gårdsbesök. Kreativiteten frodas i norr. Tack för att vi får ta del av dem!
HällaFårochFoder
Delatagre på gårdsvandringen på Hälla Gård. Foto Thomas Eriksson
midsommarråg
Fin Rågbrodd som skall betas av lamm och tackor. Det växer fint på Hälla Gård, sådden gjordes för bara 4 veckor sedan. Foto Theo den Braver
Närmast på gång är gårdsbesök den 20/8 hos Graute i Tingstäde på Gotland, endast 4 platser kvar, och den 27/8 till Långaryds Lamm i Långaryd, där det finns 8 platser kvar. Alla planerade gårdsbesök finns här, anmäler sig gör man via Gård & Djurhälsans hemsida.
I morgon är det sista anmälningsdag till årets första riksbedömning för ull- och pälsraserna. Först ut är bedömningen i Bohuslän. Tänk på att det uppskattas mycket av samordnarna om ni preliminäranmäler ungefär hur många djur ni räknar med att låta riksbedöma. Det går sedan bra att senast sista anmälningsdagen justera anmälan, om det blir någon bagge mer eller mindre. Dessa preliminäranmälningar är till stor hjälp för arrangörerna, som med bättre framförhållning kan förbereda arrangemanget och veta om det finns risk att det blir för få djur. Här finns kontaktuppgifter till alla samordnare. Många har redan preliminäranmält, ett extra tack till er!
I dagsläget är redan ca 140 baggar anmälda, vilket är jättebra med tanke på att de flesta fortfarande håller på med gårdsmönstring och ingen sista anmälningsdag ännu passerat. Det ger gott hopp om att årets lamm når upp till uppfödarnas förväntningar och att vi kommer att få se många fina djur. Förväntan är på topp.
Glöm inte att fotografera djuren som är tvättade, och förhoppningsvis har en riktigt bra hår-dag, innan ni lastar dem för att åka till riksbedömning. Ta lite tid för att få till bra bilder med en neutral bakgrund och lägg in bilder på djurkorten i Elitlamm. Höstens auktioner blir delvis digitala och då kommer bra bilder att vara superviktigt.
Att dokumentera ull, pälsar, färgteckning, svällande muskler, pungar, ben och klövar, horn – ja allt som visar djurets kvaliteter ökar intresset i annonser på Marknadsplatsen, och i topp-och söklistorna. Du väljer själv vilka bilder som visas publikt och vilka som är för privat dokumentation. Lycka till med plåtandet!
doku3
Väl medveten om att det inte är särskilt lätt att plåta får. Foto Anna Bergström
doku2
Här finns fortfarande förbättringspotential, men bättre än ingen bild alls. Baggen är ett osfriesiskt mjölkfår, det finns bruna sådana även om de inte är lika vanliga som de vita. Vill minnas att han kallades Patrioten. Foto Anna Bergström
doku
Från och med i år ska undertecknad dokumentera alla lammens pälsar och lägga in på rätt djur. Foto Anna Bergström
Sindarve Julius 13164_uppställd
Inköpta baggen Sindarve Julius, uppställd och dokumenterad vid ankomst 2013. Väldigt roligt att kunna gå tillbaka till senare. Foto Britta Wendelius
Vår förbundssekreterare Britta kommer att ha semester mellan den 22 augusti och 6 september. Hon brukar vara snabb att svara när man mailar, så bli inte oroliga när de snabba svaren under denna period uteblir. Kontakta någon i styrelsen om någon fråga är av akut art.
Många startar med får nu, eller startar upp på nytt, det märker vi på att en strid ström av nya besättningar ansluter sig till Elitlamm och att mycket färre slutar än de senaste åren. Väldigt roligt och nu känner vi att branschen åter börjar få vind i seglen efter prövningarna 2018 (då regnet uteblev). SF har också fått många nya medlemmar under sommaren och även ni är varmt välkomna!
Trevlig helg önskar SF!
Inspiration och idér, från herdar till herdar. Foto Theo den Braver
inspiration1
En hjulgrabb som utfodringsgrep på Hälla gård. Med denna går det snabbt och lätt att fodra 150 tackor. Man styr rätt kvalitet till rätt grupp. Ett stort foderbord där både frukost och kvällsmat får plats.
inspiration2
Elnät är lätt att sätta upp och plocka ner allt eftersom behoven av bete förändras.
inspiration3
Kluriga lösningar som gör livet enklare hos Elmer Stefansson. Här har Elmer tillverkat ett eget bandfoderbord som matas av en stationär upprullare.
inspiration4
Lammkammargrind som är skonsam mot ull och skinn. Tack vare konstruktionen så kommer inte mindre tackor in trots att lammen är stora.
inspiration5
Stort fat + litet fat = foderautomat. Smidiga och rejäla kraftfoderautomater till lammkammare.
inspiration6
Ett hjul på en grind underlättar öppning och stängning på betet.
Fika-Holmen
Förra veckan bjöds Gotlands landshövding Anders Flanking och hans sambo Åsa Wackelin på fårumgänge och vackra omgivningar när de hälsade på ute på Laus holmar där Ollajvs tackor är på husmorssemester. Till vänster fårbonden Jörgen Olsson. Foto Anna Törnfelt
Tackor-Holmen
Tackorna tyckte det var spännande och bjöd på sig själva. Foto Anna Törnfelt