Vem lyssnar på 8000 fårbönder?

6 augusti 2021 | En del gör det redan, och många bra beslut har redan fattats. Men alla tycker inte som vi och implementeringen av fattade beslut har i vissa fall helt uteblivit.

Oron över vargens spridning söderut är påtaglig. En del tycker att SF gör för lite i vargfrågan, och till er vill säga att vi håller med att det händer för lite och att det går för långsamt, men att vi jobbar hårt och har gjort det länge för att få gehör för vår syn på frågan. Att vi lever i en demokrati där SF är inte är högst beslutande påverkar dock vår möjlighet få saker att hända i den takt vi hade önskat. Mest frustrerande är att politiker inte har mod att verkställa de beslut som är tagna, men vi kan självklart inte ge upp hoppet och vi fortsätter att jobba för att det ska bli förändring. Vi jobbar också kontinuerligt med ersättningsfrågan, att djurägaren måste få ersättning för alla faktiska kostnader och vissa ersättningar för skada kan inte ligga i ett system som är till för att utveckla företagen. Vi lyfter i alla sammanhang att inga ersättningar ska ligga i statsstödsreglerna, vilket nu är en stor begränsning för näringen.

Opinionsbildning är avgörande för om Sveriges 8000 fårbönder ska mötas av förståelse för hur vi, våra företag och våra djur påverkas av att leva med varg. Den 17 september håller vi rovdjursvaka tillsammans med kollegor i Europa och då har vi chansen att synas i media. Så planera för vaka i de egna hagarna, och planera för lokala träffar dit media och politiker kan bjudas in.

På onsdag kommer vi att ha ett Teams-möte med lokalföreningarnas rovdjursansvariga. Missa inte det om du innehar denna post, eller att be någon annan att närvara om du inte kan. Ni kommer att få den senaste informationen, och vi ska tillsammans att börja planera rovdjursvakan.

På torsdag har förbundsstyrelsen styrelsemöte, vill man skicka med något finns kontaktuppgifter här.

Sista registreringsdatum i Elitlamm inför andra avelsvärderingen är om två veckor, lördag 21 augusti. Om du före midnatt denna lördag har stängt betäckningsgruppen och fört in lammen i en omgång så får lammen avelsvärden främst baserade på släktingars avelsvärden, men även på födelsevikt och 60-dagarsvikt om dessa har registrerats. Om du har registrerat mönstring så får lammen avelsvärden baserade även på egna mönstringsuppgifter. Tänk på att registrera i god tid, och tveka inte att kontakta Elitlamms support om det skulle behövas. Supporten håller öppet alla vardagar under kontorstid, så gör klart senast torsdag den 19 augusti.

Alla som mönstrar före midnatt lördagen den 21 augusti, glöm alltså inte att registrera in mönstringen direkt så att resultatet kommer med i körningen.

I Växjö i lördags var det säsongspremiär riksbedömning av köttrasfår. 47 baggar från 10 olika besättningar bedömdes. En historisk dag, för det var första gången någonsin som en Suffolkbagge fick helhet 7. 21069 blev dagens enda 7:a, men även många riktigt fina baggar som belönades med helhet 6 fanns på plats. Sammanfattningsvis var det ett väl genomfört arrangemang med massor av goa lammentusiaster på plats och under dagen hördes många glada skratt. Läs hela Kicki Landströms rapport från Växjö på Lammproducenternas hemsida. Information om kommande bedömningar finns här. Det finns fortfarande utrymme för fler på de två återstående riksbedömningarna, har ni ännu inte anmält era bästa baggar så gör det nu.

Mattias Rickardsson/Bäckgårdens Suffolk har fått fram ett riktigt guldkorn i baggen 21069 som hade alla detaljer på plats och blev den allra första Suffolkbaggen i Sverige att få helhet 7. Stort grattis! Foto Kicki Landström

Är man bästa Suffolkbagglammet ever förtjänar man att visas ur fler vinklar. Foto Kicki Landström

På Gotland hölls förra helgen mönstringskurser, både steg 1 och steg 2 plus sambedömning för rekommenderade mönstrare. Anna Törnfelt och riksdomare Maria Ericsson höll i arrangemangen och eleverna var intresserade och i många fall även mycket kunniga. Extra roligt att flera som gick steg 2 har ambitionen att gå steg 3 och bli rekommenderade mönstrare! Nästa år hoppas det finns underlag att hålla steg 3-kurs med prov på Gotland.

Steg 2-eleverna och mönstrarna som sambedömde fick ta sig an ganska många djur, som särskilt valts ut för att ge prov på allt från bra till dåligt och många varianter däremellan. Foto Anna Törnfelt

På fredag om en vecka finns det chans att gå mönstringskurs steg 2 i Bohuslän. Passa på!

Medlemmar i Bohuslän och SUF har fått medlemsutskick denna vecka.

Ullvilja bjuder in till Ull-SM söndagen den 31 oktober. Antingen man har egna klippta fällar eller deltar med inköpta fällar är detta är ett sätt att få veta mer om vilken ullkvalitet de egna fåren, eller den ull man inskaffat, besitter. Alla deltagande fällar får ett skriftligt protokoll med juryns utlåtande, och om du vid anmälan medger försäljning av dina fällar bjuds de ut på ullauktionen i direkt anslutning till prisutdelningen. Läs mer här.

Ull-SM och SM i handspinning kommer framöver att förläggas i anslutning till ull-arrangemang på olika platser i landet. Ansvarar du idag för ett ullarrangemang och tror dessa SM skulle vara intressant att stå värd för, kontakta info@ullvilja.se för vidare diskussion.

Fårpodden har ruskat semesterdammet ur ullen och börjat jobba på nästa avsnitt som blir en uppföljare på vår mest lyssnade podd, den om att starta med får. Intresset för får är stort och många funderar eller planerar att skaffa får, så inför livdjursäsongen kommer vi med del 2 och vi tror att informationen också kan vara intressant för mer erfarna fårägare. Kommer så småningom …

I väntan på detta, kanske finns något att lyssna på i vår lista över poddar med får, bonde eller landsbygdsperspektiv. Ny på listan är American Sheep Industry Associations podd som släpper ett nytt avsnitt varje vecka. Har du en favoripodd som platsar på listan, tipsa webbredaktören!

Alla som gillar fina bilder av får, ta en titt på Campaign for Wools samlade favoritbilder från 2020. Söta lamm, exotiska landskap, någon tacka som sätter vallhunden på prov och till och med en riktig prins.

Vi avslutar denna vecka med ett stort grattis till Ulf Ekholm som har fått ett stipendium ur Ingrid och Gustaf Linders minnesfond för sin passion och engagemang för djuren, bönderna, lantbruket och landsbygden. I LRF Värmlands motivation nämns särskilt att Ulfs arbete med rovdjursfrågorna inom SF har gagnat hela den svenska betesbaserade produktionen, men även övriga landsbygden och dess människor. Vi kan inte annat än instämma! Film från stipendieutdelningen kan man se här.

Trevlig helg önskar SF!

Så vart det dags för andraskörd i Västernorrland, mitt i landet. Foto Thomas Eriksson

Tackorna i slalombacken får vara med även denna vecka. Foto Thomas Eriksson

Det krävs äkta vara när mönstrare ska utbildas och fortbildas. Porträtt av ett av lammen som ställde upp med hull och hår under kurserna på Gotland. Foto Anna Törnfelt