Sånt som kan bli enklare och bättre

4 februari 2022 | Antalet regler och administrativa pålagor i lantbruket har bara ökat över åren, men ska det bli en förändring kan vi inte sluta att försöka påverka.

Idag var det möte med Jordbruksverket om förenklingar. Hushållningssällskapet och Tillväxtverket har jobbat med projektet Enklare regler under året och det har funnits enkät där alla har kunnat lämna förslag. Ett bra möte med många bra diskussioner. Men flera av de förenklingar vi vill se genomförda styrs av EU-förordningar, vilket försvårar. Förhoppningen är att vi ska kunna nå fram med vårt budskap om behovet av förenklingar, och att systemen åtminstone kan bli mer lättanvända. Vi möttes inte av kalla handen, det finns en vilja att jobba vidare för en enklare administration för fårägare. Mer om detta får ni läsa i en artikel som Birgit Fag skriver till nästa Fårskötsel.

Sammanställning av enkätsvaren:
1. Slopa förflyttningsdokumentet (hette tidigare transportdokument)
2. Slopa förflyttningsregistret för får
3. Kunna föranmäla till förflyttningsregistret (när dödsdag och Lantbrukstjänsts hämtningsdag inte är samma)
4. Slopa krav på rapportering när djur flyttas mellan underanläggningar inom samma huvudanläggning
5. Flexibelt krav på ligghall
6. Höjd gräns för förprövning av ligghall till får

SF svarade via LRF på en remiss vid årsskiftet, där vi förde fram fram förslaget att en huvudanläggning och ett anläggningsnummer ska gälla. Om undanläggningar behövs ska de vara noterade men utan rapporteringskrav vid förflyttningar inom samma huvudanläggning.

Jordbruksverket planerar att lansera en ny tjänst för förflyttning av får, som nu är i testfasen. Vi kommer att vara med och testa och lämna återkoppling. (Även om vi samtidigt framför att vi vill att förflyttningsregistret ska slopas.)

Det har varit ett arbetsmöte om pälsriksbedömningen med SF, Gotlandsfårsföreningen, Svenska Leicesterfårföreningen och representanter för riksdomarna. Vi har nu landat i hur vi ska jobba med mönstringsinstruktionerna och ska nu titta på indata till ett digitalt riksbedömningsprotokoll.

Jordbruksverkets statistik över antalet förprovade stallar har kommit. Efter två år med låga siffror är siffrorna för fårstallar tillbaka på ungefär samma nivå som före torkan 2018. 2021 har 107 stallavdelningar till ca nya 11 000 får förprövats. Ökningen av antalet platser jämfört med 2018 är 275 %. Men då var 2018 ett riktigt bottenår, som mest passar att jämföra med om man vill ha fram en snygg ökningssiffra. Över längre tid ser statistiken ut så här.

Grafik Jordbruksverket

Om man går i byggtankar finns det ett Fårpodden-avsnitt där Susanne Bååth-Jacobsson som är företagsrådgivare på Växa Sverige har många bra tankar och tips inför fårhusbyggen och andra stora investeringar.

Rovdjursdebatten pågår mer eller mindre ständigt, och vi håller förstås ett öga på den. Gölin Carina Christiansen skrev ett debattinlägg i Expressen den 23 januari som handlade om behovet av nystart i rovdjurspolitiken och den juridiska cirkusen kring landets 400 vargar. Rovdjursföreningen och Naturskyddsföreningen i Gävleborg replikerade med så bedrägligt vinklad statistik att vi skrev ett svar. Vi har fått besked om att vårt svar inte kommer att publiceras, men är man nyfiken kan det läsas här. Gölin Carina Christiansen kommer att få slutreplik i denna debatt, så det blir säkert bra.

En fråga som börjar konkurrera med rovdjuren när det gäller medlemskontakter är kostnadsläget. Vi ser det som vår uppgift att lyfta att detta kommer att påverka alla livsmedelsproducenter, inte bara de stora gårdarna där beloppen är enorma och hos vilka mycket av medias fokus ligger nu.

Behöver man en ny Fårfickbok inför årets lamningar kan den och lite annat smått och gott beställas från kansliet, se vår enkla ”webbutik”.

Studieförbundet Vuxenskolan har många fårkurser på gång (ber om överseende med viss bifångst i denna sökning), både digitala och fysiska. En del av kurserna är arrangemang i samarbete med lokala fårföreningen.

Ännu finns det några platser kvar på Gård & Djurhälsans webbinar om lamning den 15 februari.

Kursen för nya Elitlammare med Avel & Produktion har några platser kvar, läs mer här.

Eldrimner utbildar nya mathantverkare, det finns nu möjlighet att söka deras kostnadsfria och studiemedelsberättigade yh-utbildning. Läs mer här.

Nytillkomna artiklar i Kunskapsbasen under december och januari finns listade här.

Fårskötsels första nummer för året har kommit (eller är på väg) till era brevlådor.

Dagens tidningsskörd. Helgen är räddad! Foto Thomas Eriksson

Är det lammrace i fårhuset? Vi har varit lite lata på Instagram på sistone och tycker det vore kul att sötchocka världen med färska lammbilder. Har du en lammbild att låna ut som passar för #Lammrace2022 på SFs Instakonto, maila den till hemsidan@faravelsforbundet.com! Glöm inte att ange fotograf.

Trevlig helg önskar SF!

Något är på gång, det fattar varenda får. Foto Britta Wendelius

Aha, det var dags för vårfrisyr. Foto Britta Wendelius

Fler som fått vårens modefrisyr denna vecka. Foto Gudrun Haglund Eriksson