Fårnäringen vädrar morgonluft

Källa: Enköpings-Posten
Trots att svenskarna äter allt mer lammkött är importen av lamm fortfarande mycket stor. Men nu satsar branschen för att öka den inhemska produktionen.

Antalet får ökar och enligt jordbruksverket statistik finns det idag drygt 300 000 tackor och baggar i landet. Bara det senaste året har antalet ökat med omkring 20 000.
– Vi har en marknad och konsumenterna vill ha svenskt kött. Men bara 28 procent av köttet på marknaden kommer från svenskt lamm, där finns en stor marknadspotential, säger Titti Strömne från Koby i Fjärdhundra som arbetar med lammrådgivning i sitt företag Glada fåret.

Men får innebär inte bara köttproduktion. Även inom skinn- och ullsidan börjar det hända saker.
– Flera företag har hört av sig och vill ha svenska ullprodukter, bland annat Fjällräven som nu gör en tröja som är helt producerad i Sverige. Jag har även kontakt med företag som gör fodral till surfplattor av svensk ull, säger Claudia Dillman från Edsbro, ledamot i Svenska Fåravelsförbundet där hon jobbar med just ull- och skinnfrågor.

Hela artikeln
Enköpings-Posten: Fårnäringen vädrar morgonluft ››