Vem väljer vi?

veckobrev

26 januari 2018 | Nu hoppas vi att det tisslas och tasslas ute i distrikten om vem som ska nomineras till Årets Fårföretagare.

Information om hur ni nominerar skickas idag ut till ordförande i alla distrikt och rasföreningar. Snart dags att enas om er kandidat. Den nominerade ska vara medlem i Svenska Fåravelsförbundet med tillhörande distriktsförening. Nomineringar ska vara inne senast den 1 april 2018. Låt din distriktsstyrelse få veta vem du tycker ska få utmärkelsen Årets Fårföretagare!

Det finns en arbetsgrupp som tittar på möjligheterna för bättre marknadsutveckling i lammköttsförsäljningen. Det var i den gruppen som idén om #höstlamm, höstens lammkampanj föddes. Gruppen möttes i veckan dels för att utvärdera höstens kampanj, men också för att planera hur en liknande kampanj kommande höst kan göras bättre. SF och LRF Kött kommer också kontakta enskilda handelsaktörer för att diskutera möjligheter för olika typer av marknadssamarbeten. I arbetsgruppen finns representanter från SF, LRF Kött, Svenska Köttföretagen, Lammproducenterna, HKScan, KLS Ugglarps, Svenskt Kött, Svensk Dagligvaruhandel, Ica och Coop.

Appropå lammköttsförsäljning, i Land Lantbruk förra fredagen krönikerade Magnus J om bondens betalning för lammen. Har livsmedelsindustrin blivit en devalveringsindustri? Texten finns här.

Snabbavstämning hos Jordbruksverket om byggtävlingen Sveriges smartaste djurstall. Elof vill som vanligt inte säga ett knyst om vad som händer på de här mötena, men nu närmar vi oss presentation av tävlingens vinnare.

enklare

Snapshot från insidan av Jordbruksverket. Till enklare säger vi ja tack! Foto Elof Nilsson

Magnus J besökte i onsdags Skaraborgarna under en av deras traditionsenliga Ljungstorpskvällar. Magnus var inbjuden att tala om sin egen produktion, om vad SF gör för vår näring, hur lammmarknaden ser ut nu och den närmsta tiden samt om Handlingsplan Lamm. Magnus rapporterar om positiv stämning och inspirerande engagemang hos ett drygt 40-tal fårbönder: ”Jättekul att komma ut i bygdegårdarna och träffa lammfolk. Vilken outsinlig glädje och engagemang det finns runt våra djur.” Magnus H som är på hemmaplan i Skaraborg fanns också med på Ljungstorpskvällens talarlista, han pratade om Elitlamm och seminanvändning.

Årets licensjakt på varg har i stort sett kunnat genomföras utan incidenter och trakasserier, men i Västmanland har det tyvärr varit en del problem.

Om man som djurägare råkar ut för intrång, påhopp eller trakasserier av något slag vill vi lyfta hur oerhört viktigt det är att 1) behålla lugnet, 2) följa lagen och 3) be om hjälp. Kontakta Gudrun eller Ulf om något händer, de är redo att stötta!

Protokollsammanfattning från styrelsemöte nr 179 har skickats ut till distrikt och rasföreningar.

I måndags hölls årets första förbundsstyrelsemöte per telefon. En historiskt diger dagordning avhandlades, nästan inom tidplan. Britta är alltid ruskigt snabb och har redan protokollet klart, och nu har det beslutats att den protokollsammanfattning som skickas till distrikt och rasföreningar ska godkännas per mail och skickas iväg medan informationen fortfarande är rykande färsk. Även ett protokoll numrerat 180 kommer alltså snart till distriktens och rasföreningarnas brevlådor.

Hemsidan tipsar om Gård & Djurhälsans Kunskapsbank. Där finner ni det mesta om fårhälsa och sjukdomar.

Trevlig helg önskar SF!

surprise
Här fick Ulf en överraskning. Tänk vad ett bagglamm på rymmen kan åstadkomma på en blott timme! Foto Ulf Ekholm

hindersmäss
Gudrun skickar vykort från blåsigt Hindersmäss i Örebro. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

Från Elof på Gotland kommer ögonblicksbilder från Nors, som för tillfället befinner sig i full kalvningsdimma.

vykortgtlnd
Vintervy från Gotland. Wow. I Bohuslän har hela härligheten regnat bort. Foto Elof Nilsson

ovantatbesok
På Nors har man under veckan tagit emot tre underbara veterinärstudenter för undervisning i praktiskt lantbruk. På oväntat besök kom dessutom klipparesset Torbjörn Svensson med sina efterträdare, som är under intrimmning. Även veterinärstudenterna fick prova på att klippa. Foto Elof Nilsson

dodge
Elof och Pelle har även hunnit provköra en splitterny gul lastare. Husse är entusiastisk men Pelle verkar inte bry sig ett smack om vilken modell han ska tillbringa framtiden i, han drömmer nog om får på bete. Eller, jag spekulerar fritt här, Pelle kanske är husses hund och har ett djupt och äkta maskinintresse? Foto Elof Nilsson

usomiutfodring
Elofs ABC: U som i Utfodring. Lammen sköter sitt jobb, de äter. Foto Elof Nilsson

Sammanställt av Anna

Om man inte får något veckobrev till sin epostadress under fredagskvällen beror det på att den saknas i medlemsregistret. Meddela i så fall namn, bostadsort och epostadress till Maria. (Namn och ort behövs för att Maria ska vara säker på att epostadressen knyts till rätt person.)