Veckan då det blev grönt på sina håll

veckobrev

20 april 2018 | Denna vecka presenterar vi nominerade till Årets Fårföretagare från Jönköping, Västmanland och Kronoberg.

AFF_2018_2

ERFA-träffarna för dig som vill vidareutveckla din lammproduktion ligger i startgroparna. Teman är byggnader och företagsplanering, lammöverlevnad samt produktionsstrategier för bete och foder. Läs mer här.

I måndags deltog vi i ett möte med Exceptionell Råvara. I år kommer lamm- och fårkött vara aktuellt för bedömning och man söker kött av exceptionell kvalitet. Producenter uppmanas att delta med sina produkter och få dem bedömda av en smakjury bestående av framstående kockar och gourmander. Länsstyrelsen i Kalmar går in med finansiering i projektet, och vår distriktsförening Södra Kalmar Läns Fåravelsförening medverkar också med ett stort engagemang tillsammans med LRF Sydost.

Träffar inom Exceptionell råvara kommer att hållas på fler håll i landet, i syfte att hitta fler producenter med exceptionell kvalitet. Nu hoppas vi att fler distrikt i samverkan med andra blir inspirerade av Södra Kalmar och tar chansen att lyfta fram alla fantastiska smaker som finns i våra lamm. Ni som besöker Stämman i Borgholm kommer säkert få höra mer om det där.

I tisdags var det möte i LRFs Köttdelagation. Sedvanlig rapportering om marknadsläge, CAP och aktuella näringspolitiska arbeten inom LRF som rör kött, positioner i djuromsorgsfrågor med mera.

I onsdags träffade Magnus J tillsammans med Viktoria Östlund och Thomas Olsson restauranggrossisten Martin & Servera rörande deras lammförsäljning. Frågor om vad de kan göra för att lyfta det svenska lammköttet diskuterades. Vi förde också samtal om deras framtida behov och önskemål när det gäller svenskt lamm; volymer, kvaliteter och liknande. Martin & Servera är positiva till svenskt lamm och ser positivt på ett samarbete i höst i samband med kampanjen som planeras under namnet #Höstlamm.

Sedan årsskiftet tar vi ut en avgift för att lägga in importerade livdjur, seminbaggar och embryohärstamningar i Elitlamms officiella avelsregister. Avgiften är densamma som när man lägger in svenska tidigare oregistrerade djur i registret. En liten debatt om detta har blåst upp, där det sägs att SF motarbetar de besättningar som jobbar med import. Sanningen är att vi under ett antal år har sponsrat införsel av embryo och semin med gratis inläggning i avelsregistret, då vi sett dessa importer som viktiga tillskott till svenskt avelsmaterial med avsevärt mindre smittorisk än vid livdjursimport. Men import av utländska linjer har ökat såpass mycket att vi inte längre kan motivera att SFs medlemmar ska subventionera de importerande besättningarna, och vi tar nu alltså ut samma avgift som för svenska djur. Avgiften täcker enbart vår arbetskostnad, vi har inget vinstsyfte vare sig vid inläggning av svenska eller importerade djur. Kostnaden är 150–350 kr per djur, beroende av om släktingar finns i registret eller inte. Det lägsta priset gäller djur där mor och far redan finns i registret.

Årsredovisning och verksamhetsberättelse för 2017 är nu klara. Dessa presenteras vid Stämman och publiceras därefter på hemsidan.

Verksamhetsplan för 2018, som även den kommer att presenteras på Stämman, håller på att ta form.

Vid Årsstämman 2017 beslutades att en genomlysning av rutiner och policys skulle göras under ledning av SFs förtroenderevisor Anders Råsberg och under veckan har vi mötts om detta. Det dokument som redan finns rörande styrelsens arbetsording kommer att kompletteras med vad som gäller runt ekonomiska ersättningar till både styrelsen och andra. Rutiner som redan finns, men som inte varit nertecknade i arbetsordningen.

Hemsidan tipsar om Senaste nytt om ekonomi och marknad som kommit under veckan. Antalet slaktade lamm ökade med 2,7 procent under 2017 i förhållande till 2016 och antalet slaktade tackor och baggar ökade med 13 procent. Antalet tackor och baggar ökat med cirka 10 procent sedan 2010 enligt statistik från SJV men utvecklingen går i otakt med en marknad som under samma period vuxit med närmare 44. Intressant läsning för alla med intresse för vad som händer på marknaden.

Trevlig helg önskar SF!

spring
Det blev vår även i år! En bra grej med att vara fårbonde är att man får jobba ute dessa fina vårdagar. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

tika