Årsstämma på Öland 2018

Reporter på plats är Einar de Wit. Vi fyller på här med bilder allteftersom de droppar in.

Fotograf där annat ej anges är Einar de Wit

arrangörerna tackas
En härlig förbundsstämma är till ända. Många nya kunskaper och en massa trevliga kollegor. Arrangörerna i Södra Kalmar blir avtackade av vår nya ordförandr Gudrun. Nu stundar en god middag och imorgon finns möjlighet till ett antal intressanta studiebesök.

aJ Tunestål
Ni som inte är på årets lammriksdag missar verkligen något! Otroligt intressanta och inspiretande föredrag. Här Jonas Tunestål från KLS Ugglarps som målar upp en ljus framtid för det svenska lamm- och tack-köttet.

Gimrarna
Årets Lammriksdag är i full gång. Ett antal intressanta föreläsningar avlöser varandra. Vi har fått det nya analysverktyget Gårdsfacit presenterat för oss. Claudia Dillman berättade om förbundets omfattande arbete med att utveckla den svenska ullen och skinnen. Elin Stenberg från SLU berättade om ett projekt rörande köttkvalitet. Och just ju är det dags för de duktiga rådgivarna från Gimrarna att redovisa flera olika projekt för att förbättra resultaten för de svenska fårägarna. Efter lunchen fortsätter Lammriksdagen.

JennyKjell
Stor prisutdelning! Årets fårföretagare blev Kjell Nilsson och Jenny Andersson, Graute gård. Superentrepenörer som lyckats med något som ingen lyckats med förut, att leverera lammkött till Nobelmiddagen. Vi säger ett stort grattis! Foto Britta Wendelius

Najib
Det fanns så många kompetenta nominerade till priset ”Årets lammföretagare” att förbundsstyrelsen beslutade att dela ut ett extra pris: ”Årets uppstickare”. Det priset tilldelades Najib Retzai, en ung lammentrepenör från Västmanland. Stort grattis! Foto Britta Wendelius

Sven
Sven Fridell som nominerats av Jönköpings distrikt tilldelas diplom. Foto Britta Wendelius

Lexby
Liksom Bohusläns kandidater Leif och Kristina Gustavsson, Lexby Gård. Foto Britta Wendelius

Diplom kommer att skickas till de nominerade som inte var med på Stämman idag.

kung1
Vi fick finbesök! Självaste kungen invigde stämmomiddagen! Nu väntar vi på lammfilé från KLS Ugglarps och efterrätt med färsk rabarber.

nystyr2

Det nya gänget: Ulf, Maria, Claudia, Thomas, Gudrun, Elof och Anna O

tokar

Ölandstokar har uttdelats för insatser under året. Fotograf okänd

klubban

Avgående ordförande Magnus Jönsson överlämnar ordförandeklubban till nya ordföranden Gudrun. Foto Einar de Wit

nyastyrelsen

Nya styrelsen presenterar sig. De båda nykomlingarna står längst till vänster, Anna, och i mitten med micken, Thomas. Välkomna! Foto Britta Wendelius

avtack

Avtackning av Magnus och Magnus. De här killarna har jobbat hårt och mycket för SF, de har gjort skillnad. Stort tack! Foto Britta Wendelius

styrelsepres

”Gamla” styrelsen presenterar sig och berättar om sina ansvarsområden. Fr.v. Ulf, Elof, Magnus H, Claudia, Gudrun, Maria och Magnus J.

inleder
Stämman är igång och Magnus Jönsson inleder.

monter
Britta bemannar SFs monter (när hon hinner). Kom dit och lämna in synpunkter och förslag på kurser och aktiviteter till vår ”receptsamling”, som håller på att uppdateras. Fotograf okänd

pvg
Einar på väg över Ölandsbron denna vackra majmorgon.