Hur hinna klart innan vintern slår till?

veckobrev

12 oktober 2018 | Den intensiva höstsäsongen speglas denna vecka med en rejäl  bildkavalkad.

Vi har tillsammans med LRF kött fortsatt dialog med handeln om avräkningspriset på lamm, som måste höjas om vi ska kunna ha en långsiktig produktion. Handeln är väldigt förstående, man vill sälja svenskt hela året och säger sig vara villiga att höja priset. Men ingen har vågat ta steget och vara först ut. Vi jobbar vidare med detta, dialog förs med alla de stora livsmedelskedjorna, och vi hoppas att det till sist ger ett resultat som märks i producentledet.

Torkstödets första fas har fått en mycket otillfredsställande utformning i och med beslutet att minst 10 djurenheter krävs för att få stöd. Vi har fullt förståeligt fått många frågor och upprörda reaktioner från medlemmar. Den dystra sanningen är att varken SF eller LRF har haft möjlighet att påverka utformingen av det här stödet, som slår väldigt orättvist mot fårnäringen. Jordbruksverket har velat styra stödet till heltidsbönder och har helt bortsett från att lammen är en viktig del i många landsbygdsföretags ekonomi, även om de i många fall inte är verksamhetens enda ben.

Vi har deltagit i otaliga möten under hela sommaren och oavbrutet påpekat att lammnäringen drabbats svårt av torkan och att stödinsatser måste utformas så att de även kommer mindre besättningar till del, vilket tyvärr inte har hjälpt i det här fallet. Detta känns ärligt talat mindre bra. Men vi har haft möjlighet att yttra oss om stöden som är utlovade till nästa år, och har då lagt förslag till utformning som ska ge så många som möjligt av lammbönderna oavsett besättningsstorlek en rättvis chans att få del av de pengarna.

Se även artikel i Land Lantbruk om stödet där Gudrun uttalar sig.

Svenska Djurbönders Smittskyddskontroll (SDS), har haft ett telefonmöte denna vecka och vi lyfter åter frågan om hur viktigt det är för alla djurslag att vi bibehåller våra krav på att all import av levande djur görs på ett säkert sätt. Detta för att säkra hälsoläget hos våra djur, fortsatt låg antibiotikaanvändning, fortsatt hög livsmedelssäkerhet och bibehållet förtroende hos våra konsumenter. SDS ger kostnadsfri rådgivning vid importplaner, kontakta dem om du funderar på att importera livdjur.

Paratuberkolos, border disease, böldsjuka, enzootisk abort, Mykoplasma agalactie – det är enkelt att föreställa sig hur mycket svårare, dyrare och framför allt tråkigare det skulle vara att jobba med får om dessa sjukdomar vore en faktor att räkna med. Och det finns fler. Flera av dessa sjukdomar drabbar heller inte bara får, så de andra djurslagen har ögonen på oss och oroar sig i viss mån för den ökande importen av får.

Arbetet på SFs seminstation på Alebäck flyter på enligt plan, vi har hittills fått frysbar sperma av 2 gotlandsbaggar samt leicesterbaggen, finullbaggen och texelbaggen. Under den kommande veckan ska baggarna fotograferas, och sedan släpps den nya katalogen. Veckan därpå börjar vi distribuera till besättningarna. Här finns redan nu baggarnas härstamningsbevis och riksbdömningsprotokoll för närmare studier.

Igår hade SFs styrelse ett fullmatat styrelsemöte per telefon. Protokollet når era lokalföreningars ordförande och sekreterare under början av nästa vecka.

Nära trettio deltagare är anmälda till Ordförandekonferensen i Stockholm nästa lördag, men det finns plats för fler. Har du inte anmält dig men har möjlighet att åka? Kontakta Britta med din anmälan! Det blir ett intressant program med plats för både dialog, information och inspiration.

DeLaval

Har fått en bild från De Laval av den begärliga stallkameran man har chansen att vinna genom att tävla i vår monter på Elmia Lantbruk den 24–26 oktober. Glöm alltså inte att besöka vår monter, och tipsa gärna kompisar som åker till Elmia. Man kan även bli medlem i SF till kampanjpris under Elmia.

Det blir i Mora på Mora Hotell & Spa som nästa års Stämma och Lammriksdag hålls, den 11–12 maj 2019. Boka helgen redan nu! Spännande program utlovas. God mat med lokala råvaror kan förväntas. Trevlig umgänge med likasinnade garanteras. Notera redan nu plats och datum, mer info kommer lite längre fram.

Vi jobbar nu intensivt med att färdigställa nästa Fårpodd som kommer att handla om att starta med får och ska vara klar lagom till Elmia. Tills dess får ni lyssna på de gamla avsnitten eller om de är färdiglyssnade kanske någon av dessa kan passa. Har du lantbruksanknuten podd att tipsa om? Vi poddälskare tycker att listan är lite väl kort.

tredje
Just nu rullar många maskiner för att få in en sista skörd. Läge att nu fira att den betydelsefulla skörden är inne. Annars är ju 3:e skörden ibland ”lite onödig”, men inte i år! Foto Gudrun Haglund-Eriksson

komsmaka
Idag har ICA Maxi i Sundsvalls besökare chansen att smaka på högklassigt lammkött när Thomas kampanjar. Foto Thomas Eriksson

Thomaskampanjar
En del är skeptiska när det bjuds, med de flesta är nyfikna och vill smaka. Thomas bjuder på lammfärsbiffar och pratar svensk och lokal mat med inriktning lamm. Det blir nog en intensivt eftermiddag. Foto Thomas Eriksson

Hullbedomning
Einar och Marie har hullbedömt alla tackor inför sin betäckningsplanering. Sommaren har varit tuff för tackorna som var väldigt tunna vid avvänjningen. Men när det väl började regna i augusti fick gräset ny fart och det nya gräset höll uppenbarligen hög kvalitet för lammtillväxten den senaste månaden har varit mycket god och tackornas hull låg nu betydligt högre än förväntat. Så skönt med lite positiva signaler efter en svår sommar! Foto Einar de Wit

Foderprov
Årets ensilageprovtagning blir som ett facit över sommarens odlarmödor.

• 1:a skörden: tagen i slutet av maj. Spätt fint gräs och perfekt väder. Borde vara toppfoder.
  • 2:a skörd: Nödskörd i början av juli. Superkort och supertorrt. Dåligt hö – typ.
  • Sen 2:a skörd: De gärden som var meningslösa att skörda i juli togs istället i september. En blandning av gammalt torrt gräs och nytt grönt. Blandat bandat!
  • 3:e skörd: Nytt fint gräs som kommit efter regnet. Grönt som spenat och borde innehålla dunder!

Nu är det bara att vänta någon vecka och invänta rapporten från labbet. Spännande. Foto Einar de Wit

extrapellets
Normalt skulle mina får nu fått lite extra hö på betet men den varan är det ont om i år, så nu provar vi ett av foderföretagens grovfoderersättare i pelletsform som stödfoder. Mycket uppskattat, framför allt korna är som tokiga i det. Hantering och servering är enkel jämfört med hö. Lite dyrt blev det dock att köpa i storsäck, långt från de dryga 2,50 kr/kg som man hört om i olika sammanhang och som gäller bulkköp. Foto Anna Bergström

lockartilltomtar