HKScan tar bort all svart plast i Sverige och Finland under 2019

Svart plast går inte att återvinna idag eftersom det optiska sorteringssystemet som används vid sortering av plast inte kan läsa av det svarta kolpigmentet.

Svarta plastprodukter åker ner i brännlådan istället för att gå till återvinning.
– Beslutet att sluta använda svart plast i Sverige och Finland är ett viktigt steg för att öka återvinningsmöjligheterna och minska miljöpåverkan av våra förpackningsmaterial, säger Sofia Hyléen Toresson, VD HKScan Sverige.

Konsumenterna tycker det är viktigt med miljövänliga förpackningar
Enligt Eurobarometer 2017* tycker 94% av konsumenterna att den viktigaste åtgärden för att minska plastavfall är att minska andelen plastförpackningar för livsmedel. För konsumenten är förpackningens miljöpåverkan viktig, liksom hur praktisk och informativ förpackningen är.

HKScan: HKScan tar bort all svart plast i Sverige och Finland under 2019 ››

*Källa: Eurobarometer / Foresight Factory | Base: 27,881 face-to-face respondents aged 15+, 2017