Marie Rydin Alveskog, Locktorps Fårgård, Nygård

Nominerad av Svenska Leiceseterfårföreningen

LeicesterfarforeningenFotoKentRydin

Marie Rydin Alveskog med ett av de Tasmanska leicesterlammen.
Foto Kent Rydin | Hämta högupplöst ››

Marie Rydin Alveskog driver sedan 80-talet en gård på ca 20 hektar plus arrenden, 5 mil norr om Göteborg med ett 90-tal får av raserna Gotlandsfår, Leicester och Texel. Gården är anslutn till avelsprogrammet och utnyttjar seminbaggar. Höga kunskaper, intresse och ”djuröga” har gett hög kvalitet på skinn, ull och i slakt. Gårdens produkter säljs via hemsidan, vid marknader, mässor och Fårest i Kil. Locktorp kan erbjuda vallhundar för får- och nötvallning med meriter från Vall-SM. Tillsammans med andra hantverkare i skinn har Marie bildat, citat ”Skinnerskorna – en kvinnlig, sinnlig, en skinnlig allians. Nio kvinnliga aktörer med ett brinnande intresse för skinnen och hur man på bästa sätt kan vidareförädla dessa. Vi visar våra produkter och berättar om arbetsprocessen”.

Marie är rekommenderad mönstrare, drygt 1200 lecester och gotlandslamm mönstras årligen. Hon är sekreterare i Gotlandsfårsföreningen. I denna och i Svenska Leiceseterfårföreningen är hon redaktör för våra tidningar och hemsidor. Hon är en duktig fotograf och bidrar med artiklar. I Svenska Leiceseterfårföreningen leder hon avelsgruppen och representerar oss i SF:s avelsutskott. Genom Maries insats att via Facebook och webb finna nytt avelsmaterial utomlands har detta lyckats för Leiceseterfårföreningen. Engelska leicesterembryon i världsklass importerades 2018 från Tasmanien. Själv har hon nu 8 nyfödda tasmanska avkommor. 2018 blev hennes leicesterbagge Balsta Hero använd som semionbagge. Locktorp har haft högt meriterade baggar på topplistorna.

Hemsida ››

Motivering:
I många föreningar finns det personer som lägger ned en stor del av sin fritid utan att kräva något tillbaka. Marie är ett exempel på detta. Genom stor arbetsinsats och i främjandet av raserna Leicester och Gotlandsfår betyder hon mycket i ord och handling. Styrelsen för Svenska Leiceseterfårföreningen vill därför enhälligt nominera Marie Rydin Alveskog som kandidat till hederspriset Årets Fårföretagare 2019.