Veckobrev, precis som vanligt

veckobrev

13 mars 2020 | Fredagen den trettonde i ett Sverige där möten och arrangemang avbokas eller genomförs digitalt på grund av pandemi.

Många planerade fysiska möten kommer att genomföras digitalt den närmaste tiden. LRF beslutade igår att regionstämmorna ska köras digitalt, från och med måndag. Även LRFs riksstämma planeras att hållas digitalt för val och beslutspunker, medan hantering och beslut av motioner skjuts upp till hösten. Ett annat exempel är köttrasprövningens auktion på köttrastjurar den 27 mars, som i år kommer att hållas digitalt. Vad tror ni, är digitala livdjursauktioner något som skulle kunna fungera även när det gäller baggar?

SFs årsstämma och lammriksdag är om 2 månader och vi kommer att avvakta beslut om att skjuta upp eller hålla den virtuellt. Läget kan förändras snabbt, åt båda håll, ni kommer att få information fortlöpande.

Gård- och Djurhälsan har gått ut med riktlinjer med anledning av Coronaviruset och de gäller bland annat anvisningar för alla som kommer att möta Gård- och Djurhälsans medarbetare eller delta i kurser.

Det finns flera olika typer av coronavirus och ett flertal av dessa förekommer hos olika djurslag, även våra svenska lantbruksdjur. Dessa ska dock inte förväxlas med det nya coronavirus som orsakar sjukdom hos människa. Mer information kring frågor om coronavirus hos människa och djur finns på SVA:s hemsida, läs här!

Skånes fårintressenter har lagt ut information om beredskap på sin hemsida, som kan vara intressant för medlemmar i hela landet. Tjuvläs gärna.

Möte med LRF Kött och alla delägare under veckan, hölls digitalt. Frågor som betalningsmodell till bonden, veterinärbrist, dokumentation av antibiotikaanvändning och avrapportering från alla deltagande organisationer fanns på agendan.

Vinnovaprojektet Cirkulära yllekläder avslutades den sista januari och nu finns slutrapporten att läsa på hemsidan. Målet med projektet har varit att få till en lösning där det gick att få ekonomi i alla led, och nytta av råvaran in i minsta fiber. Vi har därför månat om att så många parter som är möjligt i ullens cirkulära kedja representerades och involverades i projektet; från fårbönder via fårklippare, forskare, ”ullförädlare”, kläd- och inredningsföretag, till konsumenter. Projektet har genererat en rad synergieffekter som branschöverskridande samarbeten, kunskapsförmedling och kunskapsökning, branschförståelse, innovationer och produktutveckling. Projektet har bidragit mycket konkret till att höja intresset för och kunskapen om den svenska ullen. Läs rapporten, den är en bra sammanfattning av det massiva ullarbete som framför allt Claudia, men också hennes många vapendragare, genomfört under det gångna året.

#kollpålammen som vi skrivit om tidigare drar nu igång på allvar. Detta är en gemensam satsning av lammbranschen med målet att skapa fler värdefulla lamm till en hungrig marknad, höja lammböndernas inkomst, ge nöjdare konsumenter och bättre logistik och lönsamhet för slakterierna.

#kollpålammen är gratis, Följ & Gilla Kollpålammen på Facebook, så får du löpande uppdateringar och värdefulla tips och idéer om hur du på bästa och enklaste vis når hela vägen fram med lammen. I lammproduktion är timing väldigt viktigt, det gäller att satsa sina resurser i rätt tid och på rätt plats för att lyckas. Du kan själv bidra med dina erfarenheter genom att tagga inlägg med #kollpålammen.

Om Får och Foder-utbildningarna fortsätter under våren. Sju träffar återstår, nästa är i Sala den 16 mars och där finns det plats för fler deltagare. Skara är fullbokat men på övriga orter, Kramfors, Falkenberg, Ljungby, Gotland och Ljungskile, finns det platser i varierande mängd. Läs mer och anmäl här.

Kursen i Växjö är alltså omlokaliserad till Ljungby. Som extra uppmuntran bjuder Kronobergs Fåravelsförening på smörgåstårta. Välkomna till en lärorik kurs och träff med fårkollegor med festlig inramning. Alla är välkomna oavsett storlek på besättning!

tarta
Pixabay bjuder på teaser-tårtan.

Vi fick en kort rapport från Om Får och Foder-träffen i Skene som hölls den 5 mars. Kul! De skriver att lokalen och uppkopplingen funkade bra. Vaktmästarna på skolan var behjälpliga och fixade fram extra kamera och mikrofon när det behövdes och den digitala föreläsningen blev mycket uppskattad. Nu ser alla fram emot kommande stall- och gårdsstudiebesök.

Skene
Verkade virtuell utbildning vågat för ett halvår sedan? Efter Coronapandemin kommer det nog att vara vardagsmat. Bra är det i alla fall om vi får ökade möjligheter att sprida kunskaper och att träffas under nya former. Foto Lotta Gradén

Gårdsbesök och betesvandringar startar till sommaren. Det kommer att bli jätteintressant, och ni vet väl att man får vara med vid flera studiebsök om man vill. Tips till semesterplanerare ; )

Inbjudan till rasföreningarna att delta i Elmia Lantbruk till hösten har gått ut under veckan. Ryafåren och allmogefåren är redan anmälda, tack för snabb respons! Först till kvarn gäller för de till antalet begränsade rasmontrarna. Läs mer om upplägget i förra veckans veckobrev.

Mycket kontakter just nu om rovdjur, frågan är högaktuell. Både medlemmar, jägarorganisationen och politiker hör av sig. På frågan om vilka förändringar av rovdjurspolitiken som SF anser är viktigast lyfter vi fram de synpunkter som upprepats många gånger nu:

• De beslut som är tagna måste efterlevas. Rovdjurspropositionen säger 170-270 vargar i Sverige och att tamdjurshållning inte ska försvåras i någon del av landet.
  • Fördela rovdjursstammen över hela landet, de kan inte bara vara i Mellansverige.
  • Vi behöver en skyddsjakt värd namnet.
  • En utökad § 28 – vi önskar att vid ett konstaterat angrepp ska skyddsjakt per automatik vara möjlig i ett större område runt hagen. Det ger en säkerhetsmässigt bättre jakt med goda möjligheter att fälla rätt djur. Det skapar en avsevärt större trygghet om vi kan ta bort problemindivider direkt.

Som alltid när rovdjur är på tal; rapportera rovdjursobservationer till Skandobs. Samla spillning om ni hittar, och skicka in den. Inventeringen pågår mars månad ut!

Medlemsutskick via förbundets utskicksservice har denna vecka gått ut till medlemmar i Skåne och Norra Kalmar.

Det är dags för er som planerat att anordna mönstringskurser steg 1 och steg 2 att boka in dessa med lämplig kurseldare, sommaren brukar tidigt vara fullbokad i kalendern för både gårdsmönstrare och riksdomare. SF tittar nu på var och när den så kallade sambedömningen för rekommenderade mönstrare ska förläggas i år. Frågan om behovet av en steg 3-kurs med möjlighet att examinera sig som rekommenderad mönstrare är också högaktuell. Du som har intresse av att utbilda dig (ange steg 1, 2 eller 3) är välkommen att höra av dig till Britta, så att vi kan samordna detta på bästa vis. Det är lokalföreningarna som ansvarar för genomförandet av steg 1 och steg 2, men om Britta kan få information om planerade utbildningar gör vi gärna en gemensam presentation av sommarens kurser, gärna redan i Fårskötsel nr 3.

Du som vill ”träna” på att gårdsmönstra och vill gå jämte en mer rutinerad mönstrare uppmanas att personligen ta kontakt med någon av de mönstrare som finns i listan över mönstrare.

Den 6 mars, hade Svenska Köttföretagen möte tillsammans med statssekreterare Per Callenberg och medarbetare på näringsdepartementet. Bakgrunden är återkommande möten med Näringsdepartementet om Livsmedelsverkets köttbesiktningsavgifter, senast i december då branschen varnade för utfallet av en ny avgiftsmodell som började gälla 1 januari 2020. För vissa slakterier innebär förändringen en sänkning av avgifterna, medan andra får en rejäl höjning. För till exempel medelstora Gotlands Slagteri innebär förändringen en fördubbling av avgifterna. Två företag som drabbats av i storleksordningen fördubblade avgifter 2020 var med på mötet. Det handlar om miljonbelopp för dessa företag och påverkar deras ekonomi kraftigt och innebär höjda avdrag för slaktbesiktning på böndernas avräkningar. För enskilda gårdar handlar det om sexsiffriga belopp. Per Callenberg tyckte det var bra att få redovisat utfall av den nya modellen och höll med om att effekterna var ”icke önskvärda” och svåra att försvara politiskt. Läs mer om mötet här.

I uppdraget att utreda och genomföra nytt avgiftssystem för den offentliga kontrollen på slakterier och vilthanteringsanläggningar står det att avgiftssystemet ska bidra till konkurrenskraftiga villkor för den svenska livsmedelssektorn, underlätta för småskalig slakt och ge incitament för en effektiv slakt och kontroll. Från den småskaliga slaktens håll finns det förhoppningar om förbättrade förhållanden.

Förra helgen var det dags för Sveriges mesta pälsnördar att träffas i Tranås, skinnberedningens huvudstad. Helgen då Sveriges snyggaste lamm- och fårskinn beundras, klappas på och prisas. Djurägarna får också sin beskärda del av uppmärksamheten. Hela resultatlistan från Skinn-SM 2020 finns att hämta på Gotlandsfårsföreningens hemsida. Grattis alla ni som uppnått fina resultat och utmärkelser!

På måndagen, dagen efter det officiella arrangemanget, dröjde sig våra ambitiösa riksdomare kvar för att djupdyka i pälshårets spännande och till viss del outforskade värld. Riksdomarna premiärtestade de omtalade ullmikroskopen som ingår i den tidigare presenterade Måttpåsen. Nu kan dessa entusiaster krypa pälshårsfibrerna riktigt nära in på skinnet …

Med hjälp av ullmikroskopet kan pälskvalitet, grovlek och fibrernas uppbyggnad skärskådas och fördelning mellan svarta och vita hår studeras, för att nämna några saker man tittar på. En spännande och intressant ny värld öppnar sig med hjälp av dessa ullmikroskop. Arbetet med att utveckla riksdomarnas arbetssätt, hitta ord och formler för att beskriva vad man ser och sedan kunna dra slutsatser som kan presenteras för djurägaren är nu i sin linda. Årets riksbedömning får med all sannolikhet ytterligare en dimension. En längre artikel och reflektioner från riksdomarna planeras till Fårskötsel nr 3. Håll ut, mer om detta kommer.

BirgitFag
Närstudie av pälsnördar! Göran Carlsson och Håkan Blidberg dyker närmare ner för att beskåda fiberhårets hemligheter. Foto Birgit Fag

Viktig information till alla som går i utbildningstankar, eller känner någon som kanske kan vara intresserad. Nu är årets ansökan öppen och man kan åter söka till driftledarutbildningen i Umeå. Kursstart den 28 september. Utbildningen vänder sig till dig som kanske redan är i näringen och vill vidareutbilda dig för mer kvalificerade uppgifter och ett ökat helhetsansvar. Den är även för dig som vill ta klivet in i näringen med sikte på framtida drift av egen verksamhet och eget företagande. Man kan välja får som inriktning, och ull- och skinnskunskap kan väljas till.

Intresset och nyfikenheten på virtuella stängsel växer. RISE och Gröna Möten bjuder därför in till en heldag om virtuella stängsel i Skara den 31 mars. En chans att lära mer om teknikens för- och nackdelar. Program och anmälan här.

Trevlig helg önskar SF!

snowdrops
I väst har vi haft snödroppar och krokus sedan nyår, men strax söder om Dalälven får de kämpa lite mer. Foto Britta Wendlius

rundmagad