Ny bok om ull med specialpris för medlemmar

Äntligen något nyskrivet för alla oss ullälskare! De flesta böcker i ämnet är sedan länge utgångna på förlagen och den som vill läsa om ull och olika tekniker är hänvisad till antikvariat, oftast på nätet.

Förbundet har uppmärksammat denna brist och tog kontakt med Kerstin Paradis Gustafsson som är författare till många ullskrifter genom tiderna. Hon fick frågan om att skriva en ny bok om ullen och dess användningsområden och hon nappade genast på idén.

ULL OCH ULLTEKNIKER är en ny bok om ull, dess sorter och egenskaper, värde, betydelse, hantering och användningsområden, toppad med de flesta tekniker som går att använda för tillverkning av ullprodukter. Författaren kommer med exempel från hela världen, de flesta upplevda på plats.

Boken är mycket pedagogiskt upplagd, den är både intressant och lätt att läsa. Jag tror till och med att den, som är riktigt biten, ska kunna lära sig att spinna, bara genom att läsa kapitlen om att spinna! I boken ges också många förslag på produkter man kan tillverka själv.

Hela texten präglas av ett miljötänk, som känns rätt i tiden. Författaren ger oss exempel att själva fundera över och blickar även ut mot framtida användningsområden för ullen. Kort sagt, denna bok behövs i varje ullhantverkarhem!

Medlemsrabatt

Medlemmar i SF köper boken till specialpris, 160 kr + porto. Skicka ett mail till: asa@faravelsforbundet.com och ange ditt namn och adress.

Övriga köper boken direkt av förlaget www.gml.se.
Tel 08-650 28 40. Då kostar den 220 kr + frakt och administration.

Text & foto: Angelica Skarin

Ur BTJs recension, Lektör Ewa Bergdahl

”Dels beskrivs olika sorters ull och deras egenskaper och dels bearbetningstekniker som formar ullfibern till färdiga produkter. Instruktiva teckningar och foton visar hur man gör. Texten är saklig och tydlig. Författaren beskriver även vad som skiljer ullfibrer från andra textila råmaterial. På det hela taget en mycket användbar och praktisk handbok för alla som är intresserade av att pröva att hantera ull och producera textilier.”

Några exempel på uppslag ur boken