Semester?

veckobrev
10 juli 2020 | Svensk sommar = vallskörd, stängsel, avelsvärden och möten.
Att stängsla är inte alla fårbönders favoritsysselsättning, men stängsel måste vi ha och bra stängsel gör livet med får roligare och enklare. Nu finns ett helt Fårpodden-avsnitt bara om stängsel, med många tips om hur man lyckas med stängslingsjobbet. Över 200 har redan lyssnat, så ämnet verkar intressera många.

Denna vecka har förbundsstyrelsen haft sitt sommarmöte. Det innebär normalt att vi träffas fysiskt för att under två dagar ha styrelsemöte och jobba med strategiska frågor och verksamhetsplanering. I år avstog vi från att resa på grund av corona-läget, och sommarmötet var ett ”vanligt” telefonmöte. Ett vanligt telefonmöte är ett telefonmöte som tar en hel kväll i anspråk, men kort jämfört med ett sommarmöte. Många frågor hanns ändå med, bland andra gårdsmönstring, riksbedömning, planering inför årets seminsäsong, rovdjur, arbete på ullfronten, Maedi-Visna, rekrytering till Elitlammsupporten och halvårsbokslut. Protokoll skickas ut till ras- och lokalföreningar under nästa vecka.
Nya avelsvärden finns nu publicerade i Elitlamm. Äldre djur har uppdaterade värden och årets lamm, tillsammans med de som inte registrerades i tid förra året, har fått sina första. Även topp- och söklistor i Elitlam Avel och Produktion är uppdaterade.
Inför denna avelsvärdering har det arbetats med att förbättra avelsvärderingen för avkommor efter importerade djur (inklusive importerade embryon och importerad sperma). Det som ändrats är bland annat att importdjuren själva bidrar med härstamningsinformation, men de får inga egna avelsvärden förrän det kommer in information från deras avkommor. Växa har också delat in importdjur i grupper beroende på land, så att importdjurs avkommor bidrar med att bygga upp ett medelavelsvärde för landet. Beräkning av vissa egenskaper för Texel har också justerats. Läs mer här om nytt i årets avelsvärdering.
2020 års versioner av gotlandsfårens beättningstopplistor för päls och tillväxt, som publiceras en gång om året, finns på hemsidan.
De nya indexen för gotlands- och finullsfår har tyvärr inte publicerats i samband med denna avelskörning, eftersom arbetet med att ta fram indexen blev klart för sent. Men de kommer så snart det är möjligt.
När det gäller topplistorna för gotlands- och leicesterbaggar så ställs det från och med i år lite högre krav för att kvala in på listorna. Detta har vi redan hunnit få frågor om, så här kommer en närmare beskrivning. Utöver tillräckligt höga avelsvärden krävs minst 20 rasrena mönstrade avkommor i Elitlamm, detta är inte förändrat från tidigare år, men nu krävs också att baggen kan jämföras med minst en annan bagge i besättningen. I praktiken betyder det att baggen måste fått rasrena lamm i samma omgång i Elitlamm som ytterligare minst en annan bagge. Jämförelsebaggen behöver inte fått 20 lamm, men lammen måste vara rasrena och av samma ras. Men detta gäller alltså bara topplistorna. Baggar som inte uppfyller kriterierna för topplista, och deras lamm, får avelsvärden precis som tidigare.
Tidigare i veckan hölls ett videomöte om Maedi-Visna där representanter för SF och Gård & Djurhälsan deltog. Bakgrunden är att många nya fårägare inte är medvetna om riskerna med Maedi-Visna och det bekämpningsprogram som finns. Vi diskuterade hur medvetenheten kan ökas och vad vi kan göra för att fler ska efterfråga MV-frihet när man köper in djur till sin besättning. En annan diskussion handlade om veterinärers tystnadsplikt gentemot sina kunder, och det dilemma som kan uppstå när en djurägare säljer djur trots att det finns smittsamma sjukdomar i besättningen. SF har kontaktats av medlemmar som varit frustrerade över att de köpt in djur som visat sig ha hälsoproblem, och undrat varför veterinärerna som kännt till problemen inte slagit larm. Men veterinärerna betonar att tystnadsplikten är en central del av deras yrkesutövning, som de helt enkelt inte kan tumma på. En artikel utifrån detta möte kommer i Fårskötsel under hösten.
Jordbruksverket har antagit en djurskyddsstrategi och tittar nu på brister som återkommer i djurskyddskontrollerna. De punkter som dyker upp ofta och återkommande vill SJV arbeta vidare med, och försöka ta reda på orsaker till att samma brister återkommer år efter år. Även inom EU är djurskyddet i fokus, man utvärderar befintlig lagstiftning och nya lagförslag är på gång, troligen redan år 2023. Vi och LRF Kött kommer att hålla koll och vara involverade i arbetet framöver.
Avstämningsmöte med länsstyrelsen om corona. Produktion, slakt, rådgivning, förnödenheter och länsstyrelsernas arbete löper på som planerat och inga avbrott har rapporterats. Men det är fortsatt hög spridning i vissa delar av landet, så alla restriktioner gäller. Fortsätt att hålla avstånd, var försiktiga och följ de råd som ges.
Många vargangrepp av olika omfattning har rapporterats runt om i landet de senaste veckorna. Känner ni någon som har blivit utsatt, hör med dem om de har fått den hjälp de behöver. Lotsa dem gärna vidare till oss eller LRFs omsorgsgrupper för stöd och information.
De två Om Får och Foder-webbinarierna där man kopplar upp sig hemifrån ges kommande vecka. Sista chansen att lyssna på denna eminenta föreläsning med Theo den Braver. Föreläsningen kommer inte att erbjudas i denna form igen, och inte till detta subventionerade pris. Om Får och Foder är ett projekt finansierat av Jordbruksverket och EU. Vi tar emot anmälningar fram till kl 18 kvällen innan respektivewebbbinarie, och det finns ännu så länge platser kvar.
vallblandning
Det finns mycket att lära om får och foder. Lämplig vallfröblandning för får är en aspekt. Foto Britta Wendelius
Gruppen Får och Foder på Facebook lockar allt fler deltagare. Hjälp gärna till att hålla gruppen levande genom att dela med er av foderrelaterade tankar och tips. Är du inte med redan, gå med!
Gårds- och stallvandringarna inom Om Får och Foder är i full gång. Under veckan gjordes ett lyckat besök på Ulkeröds Gård i Bohuslän och idag har Gräsljunga Gård i Visseltofta besök.
Kollpålammen har haft möte under veckan. Fokus på att följa upp sin produktion och ha koll på att lammen växer som de ska. Finns det bra bete, eller behövs tillskottsutfodring? Stämmer anmälningar mot vad som finns att leverera? Väg och följ upp. Kunderna köar för gott, svenskt lammkött och prisbilden ser väldigt bra ut och förväntas hålla i sig. Kollpålammen har i dag ca 700 följare. Gilla och dela så blir vi fler!
Gård & Djurhälsan har publicerat en bra text om parasitkontroll, som är en av de avgörande faktorerna för att lamm ska må bra och växa som de ska.
Fårets dag på Borgholms slott ställs in i år. Efter att in i det sista hoppats på lättnader i corona-läget har Södra Kalmar läns Fåravelsförening till slut sett sig tvungna att ställa in. Men låt inte bli att handla, uppmanar arrangörerna alla som brukar besöka Fårets Dag eller hade tänkt åka dit i år! En inställd mässa av denna kaliber är ett stort avbräck för utställarna, och de har förstås laddat upp med massor av fina produkter. Utställarna finns publicerade på Södra Kalmars hemsida, ta gärna direkt kontakt för att köpa deras produkter.
Baltic Wool Conference ställs inte in, men årets konferens blir digital.
Skaffa får till landskapsvård är en ny handbok för blivande fårägare som Länsstyrelsen på Gotland har gett ut. Den har en viss fokus på gotländska förutsättningar, men den innehåller också det mesta man behöver veta innan man skaffar får. Jättefin, rekommenderas. Ladda hem som pdf här.
Semester har inte SFs kansli och Elitlamms support. Vi svarar i telefon och på mail på våra vanliga tider hela sommaren.
Sist idag blir det finfina bilder på gestrikefår som vi fått av Johanna och Eric Hagelberg. Tack!
foto-Eric-Hagelberg3
Fyra av Johannas och Erics gestrikelamm som spanar utöver Boksjön och Ryfjället, just anlända till Fjällgården på sommarbete. Foto Eric Hagelberg
foto-Eric-Hagelberg1
Lill-Baggen Bob dyker ner bland fjällörterna. Foto Eric Hagelberg
Syns din ras för sällan i veckobrevet? Av förklarliga skäl blir det en viss övervikt av raser som vår styrelse och adjungerade har i sina hus och hagar. Skicka gärna några fina bilder som kan göra reklam för fåren du vurmar för, vi tar mer än gärna med dem i veckobrevet och andra passande sammanhang!
Tänk på att bara skicka bilder du själv tagit eller fått fotografens tillåtelse att dela. Vi vill veta vem fotografen är och fotografen ska veta att bilden kan komma att publiceras i veckobrev, tidning, på hemsida eller våra andra kanaler. Vi anger alltid vem fotografen är.
foto-Eric-Hagelberg2
Storgranen duger fint som sol och regnskydd. Gestrikefår hos Johanna och Eric Hagelberg. Foto Eric Hagelberg
Trevlig helg önskar SF!
RöjaRASigen