Bra och dåliga nyheter

veckobrev
9 oktober 2020 | Vi börjar med en riktigt dålig, men sen kommer mestadels bra nyheter. Särskilt roligt är det att kunna säga grattis till fyra nya rekommenderade gårdsmönstrare!
Ett nytt fall av CODD har upptäckts, det vill säga Sveriges hittills andra fall. Eftersom CODD är en aggressiv och ej behandlingsbar sjukdom är detta mycket bekymmersamt. Efter det första fallet gjordes en omfattande smittspårning utan att fler fall hittades och alla hoppades att det även skulle bli det sista, men tyvärr inte. Prover kommer att analyseras både i Sverige och Storbritannien i syfte att försöka utröna om det nya fallet är av samma stam som det förra, om den kan knytas till någon av stammarna som finns på de brittiska öarna, eller om det rör sig om en skandinavisk variant.
img_1823_red2
Bild från den drabbade besättningen. Fler bilder finns här och här. Utseendet skiljer sig en del åt, vilket kan bero på att de visar olika stadier av sjukdomen. Foto Emelie Larsdotter
Det är av största vikt att vara försiktig vid livdjursköp! Ställ nyinköpta djur i karantän och inspektera alla klövar noga. Ta kontakt med veterinär om klövar, kronrand eller klövspalt ser avvikande ut! I karantänen bör klövarna antingen fotbadas eller sprayas ymnigt med 10 % zinksulfat. Observera att fotbad inte hjälper mot CODD, däremot minskar det risken för fotröta vid livdjursköp. Observera också att sjukdomsbilden kan se olika ut beroende på hur länge infektionen pågått. Läs mer på Gård & Djurhälsans hemsida.
Vi har fått en första rapport från seminverksamheten på Alebäck som nu, under några intensiva höstveckor, jobbar hårt för att vi ute i besättningarna ska få tillgång till nya spännande baggar till vår avel.
Årets dyrgripar, det vill säga de utvalda seminbaggarna, anlände som planerat till stationen natten mellan fredag och lördag. Välkomstkommittén påminns, som vanligt, om att begreppet ”hanterbar” är tänjbart! De installerades dock utan problem i sina boxar, träningen är igång och tre gotlandsbaggar har redan fattat galoppen. Några fattar lite långsammare, men det är också precis som vanligt.
Bluesky
Sindarve Blue Sky är som ni ser ivrig och förväntansfull inför sitt viktiga uppdrag. Foto Margareta Håård
Med anledning av det nya svenska CODD-fallet och de andra risker som livdjurshandel innebär, finns det starka skäl att fundera över om nya gener kan tas in via semin hellre än genom inköpa av nya baggar vart och vartannat år. Är du nyfiken på hur man kan minimera livdjursköp och maximera avelsframsteg genom semin, kontakta oss gärna.
Baltic Wool Conference gick av stapeln igår. I år i digital form med ca 70 deltagare från 9 olika länder. Claudia som var med rapporterar att klassificering av ull är en fråga som diskuterades livligt. Ett gemensamt språk runt ullen behövs, och där finns det mycket att jobba med. Allt för att både en ullhantverkare på jakt efter en alldeles speciell kvalitet och en stor industrin som vill ha x antal ton med samma längd, färg, micron och kvalitet ska kunna få tag på vad de behöver. På lång sikt tror vi det behövs en oberoende organisation som kan kontrollera och certifiera ullen, men där är vi ännu inte. Många nya och intressant företagare deltog och det är verkligen massor på gång på ullsidan. SF, Filippa K och Smart Textiles gjorde en gemensam presentation på temat ”Together it´s possible”. Claudia berättade om hur den svenska ullproduktionen ser ut, och passade på att lyfta att vi fårbönder kan leverera det mesta som efterfrågas OM bara priset är det rätta.
Efterfrågan på svensk ull håller i sig. Claudia har haft flera möten med företag som vill göra produkter i svensk ull, både svenska och mycket långväga. Hon gör sitt bästa för att också lyfta gotlandsullen eftersom den, förutom alla fantastiska egenskaper den har, också finns tillgänglig i större mängder.
Lördag den 7 november kl 9-12 är alla medlemmar välkomna till ett digitalt medlemsmöte. Förbundets stämma i våras blev en digital stämma och vi sköt på Lammriksdagen till november. Men på grund av rådande omständigheter måste vi nu ställa in även den träffen. Istället anordnar vi detta digitala möte, så att vi trots allt kan träffas och utbyta erfarenheter. Detaljerat program kommer under nästa vecka, men på agendan står redovisning av medlemsenkäten, vad händer inom svensk jordbrukspolitik, hur påverkar CAP-reformen fårnäringen, Fyrklövern som sköter SFs ekonomi presenteras och vi blir uppdaterade om hur det går ekonomiskt. Därtill senaste nytt inom fårhälsa, om rovdjursfrågan och en hel del mer. Mötet kommer att modereras av Peter Borring, som är väldigt bra på sånt. Peter och delar av SFs styrelse finns på plats på Vreta Kluster, vi andra deltar hemifrån. Eller varför inte samlas lokalt och koppla upp er runt en gemensam dator?
Fyra nya rekommenderade gårdsmönstrare för päls, ull och rya har blivit godkända!

• Gunilla Berg, Umeå
  • Christina Landström, Vännäs
  • Willy Nilsson, Malgomaj
  • Mats Ängquist, Umeå

Stort grattis och varmt välkomna till jobbet som rekommenderade mönstrare! Bevis på godkänd examination kommer med posten.
Alla fyra bor i landets norra delar där det råder stor brist på mönstrare, så det här är ett stort steg i rätt riktning för förnyelsen av svensk mönstringskompetens. Vi har ännu inte hunnit uppdatera listan över mönstrare som finns på hemsidan, men det kommer att göras inom de närmaste dagarna.
Denna vecka har medlemsutskick via förbundets utskicksservice gått iväg till medlemmar i Halland Fåravelsförening.
Det är högsäsong för klippning inför installningen, men våra fårklippare möts alltför ofta av blöta får när de kommer till gårdarna. Att klippa blöta får funkar inte och fårklipparna är förtvivlade över hur ofta de måste lämna gården med oförättat ärende. Så tänk på att ta in fåren i mycket god tid inför klippningen!
Gruppen som jobbar med en undersökning av kriminalitet och hot mot svenska bönder har haft möte under veckan och även presenterat preliminära resultat av den enkät som gjordes tidigare i år. Enkäten fick bra svarsfrekvens, den gick ut till 26 000 jordbruksföretag, varav 54 % påbörjade att svara och 40 % slutförde enkäten. Detta är en hög svarsfrekvens med tanke på att den tog ca 20 minuter att besvara. 1263 av de som svarade har får eller getter. Några axplock ur det preliminära resultatet:

• 40 % känner på någon som på något sätt blivit drabbad av hot eller kriminalitet
  • 13 % har utsatts för olovligt intrång i djurstall
  • 31 % stöld av maskiner och verktyg
  • 8 % personligt hot
  • 1 % fysiskt våld
  • 46 % tycker inte det är någon idé att anmäla, man tror inte det leder till någon åtgärd
  • 29 % uttrycker en stark oro
  • 410 personer säger att de fått djur stulna
  • 4 % har hittat slaktrester
  • 26 % har polisanmält
  • 7 % anmäler inte på grund av oro för repressalier
  • 141 personer uppger att barnen drabbats och 190 anser att deras barns trygghet påverkats negativt

SF såväl som andra lantbruksorganisationer tar det här på största allvar. Ni som är medlemmar kommer att få mer information om vad som görs, hur man kan få stöd och andra tips framöver via Fårskötsel och epost.
Gimrarna har testkört sin modell för ekonomiuppföljning av fårgårdar, och det kommer ett reportage om detta i Fårskötsel. Diskussionen om fårföretagandets ekonomi och lönsamhet ska upp bordet!
Trevlig helg önskar SF!
Pkrogensomintefinns
Betäckningsgrupp på väg hem parkerar och passar på att palla gräs hos Krogensomintefinns. Foto Gudrun Haglund Eriksson
FoFKarrbo