Känner ni igen er själva och kompisarna i lokalföreningen?

veckobrev
13 november 2020 | Roligast denna vecka är att få välkomna Kicki, vår nya Elitlammedarbetare.
I lördags var det dags för Lammriksdag i helt digital tappning. Inga av deltagarna träffades fysiskt, eftersom nya coronarestriktioner kom under veckorna före mötet. Teamsinbjudan skickades ut via mail, och alla medlemmar som önskade delta loggade in på lördagsmorgonen. Uppslutningen var över förväntan, sextiotalet deltagare var bänkade framför sina datorer för att ta del av förmiddagens program. Brittas dragning av medlemsenkätens resultat var superintressant och Katarina Gustavssons föreläsning om resistenta parasiter gav aktuell kunskap i en trist men viktig fråga. Nyheter om CAP, rovdjur och aktivism var andra ämnen som togs upp. Ni som inte var med kan läsa mer om vad ni missade i Fårskötsel, där det kommer en artikel som sammanfattar Lammriksdagen. Peter Borring var inbjuden som moderator, och genomförde uppdraget med den äran. Vi har fått en hel del positiv respons på Lammriksdagen. Riktigt kul! Vi behöver träffas trots pandemin, och det här är ett sätt som vi tycker fungerar riktigt bra för seminarier och kurser, och kommer att använda mer framöver. Tack till alla som deltog!
Lammriksdagnu
Så här kan en Lammriksdag i coronatider se ut. Notera kaffetermosen, Britta börjar bli rutinerad.

Medlemsenkätens resultat är som sagt intressant, och ni som bidragit med kunskap genom att svara på den ska förstås också få ta del av utfallet. En pdf-version av presentationen finns länkad från veckobrevets epostversion. Känner ni igen er själva och kompisarna i lokalföreningen? Har du inte fått veckobrevet i eposten men vill åt presentationen av enkätens resultat, kontakta Britta så kan hon skicka (fast bara till medlemmar).
En digital orförandekonferens med alla lokal- och rasföreningarnas ordföranden kommer att hållas den 7 januari 2021. Notera datumet i kalendrarna.
Elitlamms supportteam har fått tillökning. Vi välkomnar Kicki Landtröm som har börjat jobba denna vecka! Kicki har utan fruktan kastat sig huvudstupa in i jobbet, och hon känns som klippt och skuren för uppdraget. Tycker inte ni det också när ni läser hennes presentation? ”Skulle jag beskriva mig själv med ett enda ord så blir det nog avelsnörd. Avel och exteriörbedömning har alltid varit mitt största intresse oavsett ras eller djurslag. Med fåren har jag verkligen haft glädje och nytta av det, man kan ju relativt snabbt få se resultat av avelsarbetet. Här har också Elitlamm varit en stor hjälp på vägen för mig. Fåren är ju dessutom underbara djur att arbeta med och det går inte en dag utan att jag umgås med dem en stund.” Läs hela Kickis presentation av sig själv här.
Kicki
Boot Camp på Stjärnbäck denna vecka, där inskolning av Kicki har rivstartat med Britta som ciceron i Elitlamms vindlande värld. Foto Britta Wendelius
Ett pressmeddelande om en artikel om CODD har skickats ut idag. Hjälp till att sprida, det är viktigt att alla fårägare nås av informationen.
I fredags var det workshop med Axfoundation för planering av det ullprojekt som vi skissar på tillsammans med Tiger of Sweden, Fjällräven, Filippa K och Högskolan i Borås/Smart Textiles. Ambitionerna är höga och ord som zero waste wool, CO2 washing, Life Cycle Analysis används ofta. Vi med fötterna planterade i myllan ska bidra med vårt perspektiv och även påminna om att bönderna måste få betalt för sin ull om också de andra drömmarna ska kunna uppfyllas. Att våra fårklippare är en enormt viktig resurs och kunskapskälla som vi behöver för lyckad skörd av ullen tar vi också med oss in i projektet, som förhoppningsvis startar under våren 2021.
Örebro läns VDF (viltdelegation) har haft möte och vi kan konstatera att det blir både varg- och lojakt i vinter. Det finns även stora problem med kronhjort, dovhjort och vildsvin – många rapporter om avbetade höstsådda grödor och mycket bök av vildsvinen.
Många jaktlag försöker trycka tillbaka vildsvinen men det är varken enkelt eller ofarligt. Som en illustration av vildsvinsläget i Småland fick Anicuras nybyggda djursjukhus i Jönköping in sex vildsvinsskadade jakthundar förra helgen. När den sjunde hundägaren ringde var de tvungna att neka då det inte fanns plats att ta hand om hunden, som hade livshotande skador orsakade av vildsvin.
Fortsatt stor efterfrågan på lammkött från handeln, vilket är positivt. Betäck era tackor så att vi får fler lamm att leverera nästa höst!
Nu är den tryckta seminkatalogen här. Snygg, bläddervänlig, blankt papper och vad vi vill ha på soffbordet denna vinter. Begränsad upplaga, beställ ditt ex genom Britta. Priset är 120 kr. Alla seminverksamhetens sponsorer får sin katalog gratis, kommer med posten inom kort.
tackorbrowsarbaggar
Fårens Tinder, svajpa höger eller svajpa vänster? Här har vi en tacka som lägger en beställning på Eldner. ”Han är min typ.. jag gillar hans kropp. Och kolla hans RIX!” Foto Britta Wendelius
Orf i besättningen? Normalt analyseras inga prover för misstänkt orf på djur i Sverige. Men nu finns möjlighet att skicka in prov för kostnadsfri analys på SVA då de i ett projekt efterfrågar material för att kunna sätta upp PCR-diagnostik för parapoxvirus. Läs mer här.
Nu finns information på Jordbruksverkets webbplats om nyheter i jordbrukarstöden nästa år.
Gotlands Fåravelsförening har haft scanningsutbildning med Carl Williams denna vecka. Den gamla scannern gick sönder, men tack vare försäkringen kunde föreningen slå till på en ny scanner som har både dräktighetsprob och muskelprob. Carl har hjälpt till med val av maskin och nu ska två tjejer och en kille på Gotland få lära sig att scanna. Det är svårt och tar många år att bli lika skicklig som Carl, men med hans hjälp ska detta förhoppningsvis resultera i betydande nyrekrytering till yrket.
scanningGotland1
scanningGotland2
Foto Anna Törnfelt
Missa inte inslaget på ATL-TV om Ulf och hans boskapsvaktande hundar.
Trevlig helg önskar SF!
Muskottraning
Höstplöjningen är klar och sexmånadersvalpen Muskot får börja vandringen mot att bli gårdens nästa väluppfostrade (!) vallhund. Foto Einar de Wit
lammtillverkning