Världens bästa kött

”Om vi har världens bästa lammkött så har vi antagligen världens bästa tackakött”

Claes Lövgren är initiativtagare och projektsamordnare för projektet ”Tackakött – ett naturligt gott kött!” som ska få fler att upptäcka potentialen i tackakött.
– Det har varit väldigt lyckat, berättar han för Jordbruksaktuellt.

När vi pratar med Claes Lövgren som är ansvarig för projektet för LRF:s del har planeringen precis dragit igång igen efter att pandemin satt aktiviteterna på paus och till hösten inleds nya samarbeten mellan fårproducenter och restauranger för att lyfta tackaköttet. Fyra restauranger är redan klara.
– Vi försöker jobba med restauranger som tillhör toppskiktet, som är vana att hantera råvaror efter säsong och vill ha lite annorlunda kött. Många tycker det här är fantastiskt bra och även gästerna uppskattar det, så det har varit väldigt lyckat, säger Claes.

Har du något tips till fårproducenter som vill satsa på tackakött?

– På Exceptionell Råvaras smakmöten kan man få komma och lämna in sitt kött, bedöma det och få hjälp med hur man kan tänka, både vilka djur som är lämpliga och kring foder, så det tycker jag man kan försöka vara med på. Sedan om man har någon bra restaurang i sitt närområde så ska man kontakta dem, så kan man sakta men säkert börja få ut sina produkter. Och där kan ju vi hjälpa till med att berätta hur vi gjort här i Kalmar län.

Hela artikeln på Jordbruksaktuellts hemsida

Tackakött – en smaksuccé på Runstens Gård

Fårproducenterna Annika Svenneheim och Christer Larsson vill få fler att upptäcka tackaköttets potential och därmed öka köttets värde. Inom ramen för pilotprojektet ”Tackakött – ett naturligt gott kött” samarbetar de nu med restauranger som satt får på menyn.

I byn Runsten på Ölands östra sida driver Annika Svenneheim och Christer Larsson ekologisk nöt- och lammproduktion. Redan 2007 började de sälja kött från de äldre fåren som ett tillägg till lammköttsförsäljningen i gårdsbutiken. Och när tackaköttsprojektet drog igång 2018, i regi av Länsstyrelsen i Kalmar län, LRF Sydost, Norra och Södra Kalmar läns Fåravelsföreningar, var de en av de första fårproducenterna att delta.
– Vi hade redan introducerat fårkött till våra kunder och gjort det mer och mer. Fler vågar prova och har upptäckt att det är ett väldigt bra kött. Men nu har det här projektet lett till att ännu fler upptäckt det, säger Annika.

Hela artikeln på Jordbruksaktuellts hemsida