Hett, blött eller både och

30 juli 2021 | Mönstring, livdjursmarknaden och avvänjning är också hett just nu.

Elitlamms Marknadsplats har fått nya emblem, vars syfte är att hjälpa dig som söker livdjur att sålla och hitta rätt. Emblemen är små symboler som visar om djuren har officiell härstamning, är mönstrade och om de är avelsvärderade. Planen är att efterhand introducera fler emblem, varav några är hälsorelaterade. Det blir alltså fler färger i emblembiblioteket på sikt, annonserna kommer att se ut som lösgodishyllan när vi är klara ; )

Emblem visas för djur som är med i det officiella Avels- och härstamningsregistret. För djur som har avelsvärden visas också ett emblem. Mönstringsemblem visas för gotlandsfår och leicesterfår som är pälsmönstrade, för finullsfår som är ullmönstrade och för ryafår som är ryamönstrade. För köttrasdjur som är riksbedömda finns ett riksbedömningsemblem.

Flera studenter gör just nu arbeten om får och lammproduktion. Leonie Högele skriver en uppsats om fårproduktionen i Sverige och varför den inte är större än vad den är. Hon har pratat med fårägare runt om i landet, stora som små för att försöka få ett grepp om landets fårnäring, varför vi väljer den produktion vi gör och hur politiska ramverk och förutsättningar ser ut. Stina Larsson gör ett LIA-arbete om Maedi-Visna, hur olika länder jobbar med problemet, hur det svenska MV-programmet fungerar och vad fårbönder tycker om det. Erica Ahlqvist, som liksom Stina är student på Yrkeshögskolan i Skara, gör sitt LIA-arbete om mönstring, varför gårdar bestämmer sig för att mönstra, om och hur skinn ändrar sig från mönstringstillfället fram till slakt. SF är med på ett hörn som bollplank eller handledare och vi ser fram emot att kunna ta del av resultaten, ämnena är väl valda och intressanta för näringen och oss.

Den gångna helgen var det riksdomardagar. Hela gänget riksdomare för ull och päls, inklusive Elof och Jonas från styrelsen, samlades i Stjärnbäck på fredagskvällen för konferenstid. Sedan blev det gårdsbesök både lördag och söndag med sambedömning av lamm och kompetensutveckling. Dessa dagar är även startskottet för kommande riksbedömningsturné. Britta som var helgens värdinna tar oss med:

Då gotlandsfår är den största rasen till antalet riksbedömda djur så sambedöms gotlandslamm varje år, plus att man tittar på ytterligare en ras varje år. I år var det dags för sambedömning av leicesterlamm.

Domarna följde också upp föregående års bedömningsprotokoll, genom att se hur lammskinn från slaktade djur såg ut i förhållande till omdömet i respektive riksbedömningsprotokoll från året innan.

Förutom själva sambedömningen av olika raser erbjuds riksdomarna varje år någon ytterligare kompetensutveckling. Temat i år var hur man som riksdomare, med hänsyn tagen till de praktiska förutsättningar som finns, kan bedöma funktionell exteriör och benställning. Veterinär Johan Bröjer från SLU föreläste om svårigheter och lyfte möjligheter inom området benställning på lamm. Detta väckte många tankar.

Varje riksdomare har numera ett eget ullmikropskop i sin verktygslåda. Vid helgens träff passade man på att utbyta erfarenheter kring att arbeta med ullmikroskopet, och en hel del diskussioner kring ull och ullfiber hanns också med. (2020 genomfördes inga Riksdomardagar på grund av det rådande pandemiläget. Men året före, 2019 var riksdomarna och tittade på lamm av rasen ryafår. Då var temat ull och ullfiber.)

Det var ett fullspäckat program för riksdomarna och SFs representanter från fredag kväll till söndag lunch. Arrangemanget flöt på bra tack vare de välordnade gårdsbesöken, där engagerade fårägare tog emot oss med både lamm och lokaler väl förberedda. Vi vill rikta ett stort tack för er insats Caroline och Johan Bröjer på Eric-Andersgården i Heby och Anna och Claes Alm på Karlbergsgården i Fjärdhundra!

Foto alla bilder från sambedömningshelgen: Britta Wendelius

Gårdsmönstringssäsongen har gått igång på allvar. Är alla lamm registrerade, betäckningsgrupperna avslutade och lammen inlagda i en omgång av rätt typ? Ja, då finns mönstringslistor på plats i Elitlamm. Gör klart allt i god tid innan gårdsmönstraren kommer, och be Elitlamms support om hjälp ifall det skulle behövas.

Årets höjdpunkt är att mönstra lammen, om ni frågar oss. Foto Anna Törnfelt

Tips till er som ska mönstra finullsfår är Föreningen Svenska Finullsfårs filmer om ullmönstring. Föreningen har också kurser om mönstring, ullhantering och klippning på gång.

Söndag den 1 augusti är sista dag att anmäla sig till årets seminkurser.

Beställningar av kärl och doser har börjat komma in, så det ser ut att bli en bra seminsäsong. Vi satsar på att ta in många baggar till stationen i oktober, men det och andra planer skrev vi om förra veckan, ifall någon missade det.

Vi kommer även i år ta fram en snygg baggkatalog som publiceras digitalt, men som också släpps i en mindre upplaga i tryckt form. Välkommen att stötta seminverksamheten genom att annonsera i katalogen! Kontakta Britta för mer information och priser. Se Baggkatalog 2020 här.

Vargangreppen på Orust och Tjörn i Bohuslän fortsätter och nu har skyddsjakt beviljats. I det nya reviret på gränsen mellan Västra Götaland och Jönköpings län har man konstaterat att valpar har fötts.

En person i Kalmar län har utfört en djurskyddskontroll på en gård, utan att vara från länsstyrelsen. Nu uppmanar myndigheten djurägare att vara extra uppmärksamma. ATL har skrivit om händelsen.

Medlemsutskick har denna vecka gått iväg till er i Jönköpings Fåravelsförening. Kolla inkorgen, det är fest på gång!

Har ni sommaraktiviteter i ras- och lokalföreningarna, skicka gärna referat och bilder till Fårskötsel eller veckobrebvet! Underlag till tidningen behöver Einar ha senast den 13 augusti.

Bildbidrag till veckobrevet uppskattas också mycket. Mailas till webbredaktören och glöm inte att ange fotograf.

Veckans bästa bild kommer från Högagärde Fårgård, tack för den! Patrik Jönsson, ny ordförande i Jönköpings Fåravelsförening och fårentreprenör, har möjligen upptäckt en strålande affärsidé. För vem vill inte se ut som en pudelrockare från 80-talet nån gång ibland? Foto Högagärde Fårgård

Nytt i Kunskapsbasen under juni och juli 2021 finns listat på hemsidan. Det är länkar till statistik om får, rovdjur och lantbruk, filmer om kött och rovdjursavvisande stängsel, en intressant rapport om organiseringen kring svensk ull samt lite annat smått och gott. Var eller varannan månad listas nya poster i Kunskapsbasen, eftersom det annars är svårt att hålla koll på om man missat något intressant.

För kalenderbitaren finns en färsk artikel på Jordbruket i siffror om fårnäringens utveckling sedan 1970. Förra året gjorde Jordbruksverket en strukturundersökning och då var antalet fårbesättningar i Sverige 7956. Medianbesättningen har 16 vuxna får.

Många frågor på sociala medier om avvänjning av lamm just nu, så vi passar på att tipsa om Jordbruksverkets broschyr Lyckas med lammens bete och artikeln Ta hand om dina tackor, avvänj lammen i tid! Hull- och slaktmognadsbedömning är också aktuella ämnen, det finns flera bra länkar i Kunskapsbasen under menyvalet Management/Slaktmognadsbedömning.

Foderraps, sådd för ca tre veckor sedan i en vall som brutits med tallriksharv. Blir förhoppningsvis bra slutbete till lammen. Foto Thomas Eriksson

Trevlig helg önskar SF!

Midsommarråg sådd för ca tre veckor sedan. Bra bete om någon vecka. Sedan blir det bra med halm till nästa höst. Foto Thomas Eriksson

Tackor på väg till välförtjänt husmorssemester på Laus Holmar. Foto Anna Törnfelt