Frustrerande

1 oktober 2021 | Nu startar årets spännande seminsäsong, Fårets Dagar firas på Öland och baggauktionerna har gått i mål med nya rekord. Mindre entusiastiska är vi över tilldelningen i årets licensjakt på varg.

Denna helg anländer årets seminbaggar till Alebäck och nu startar det intensiva arbete som ska resultera i att kärl kommer lastade med intressanta baggar till många av er. Beställningsläget är gott och vi är förväntansfulla inför denna säsong då vi satsar ordentligt.

Russhage Sixten nyklippt och redo att kliva in i transporten som ska ta honom till Alebäck i hjärtat av Skaraborg. Lycka till med ditt viktiga uppdrag Sixten! Foto Anna Törnfält

Vi får nog snabba upp presentationen av seminbaggar, tiden går fort nu, så vi presenterar helt kort tre seminbaggar, i väntan på mer information:

• Finullsbaggen SE7958-17042 Kvarnåkerns Hoppsan uppfödd av Lena Karlsson i Urshult. En vit bagge med mönstrade avkommor och funktionell och korrekt exteriör. Vi har valt Hoppsan för att vi bedömer honom som kommersiellt gångbar, och för att han passar både för renrasavel och för att ta fram produktionskorsningstackor. Se härstamningsbevis och riksbedömningsprotokoll.
  • Suffolkbaggen SE78567-16323 Hagbygårds Istvan från Hagbygård i Borgholm, som valts ut av Svenska Suffolkföreningen. Se härstamningsbevis.
  • Gotlandsbaggen SE85057-19308 Sätersborg Arthur uppfödd av Säterborg i Hällestad. Se härstamningsbevis och riksbedömningsprotokoll.

I onsdags höll Anna Törnfelt och Magnus Håård en frågestund inför seminsäsongen för våra nya seminörer, och vi hoppas att de är taggade och känner sig lite mer rustade att sätta igång.

Igår meddelades att 33 vargar får skjutas under vinterns licensjakt. Alla revir som berörs av vinterns licensjakt, sex stycken, är belägna i det mellersta rovdjursförvaltningsområdet, och alla dessa revir delas av mer än ett län. Möjligheten att fatta beslut om licensjakt på varg överläts av Naturvårdsverket till länsstyrelserna i Dalarna, Gävleborg, Stockholm, Värmland, Västmanland, Västra Götaland, Uppsala samt Örebro (= mellersta rovdjursförvaltningsområdet). Utöver licensjakten finns en skyddsjaktskvot, men detta kommer innebära att vargstammen tillåts att fortsätta öka. Vi är mycket besvikna och frustrerade över att man inte passar på att göra ett större uttag nu när stammen är 400 djur och har börjat sprida sig längre söderut. Man har återigen avstått från att ta hänsyn till fårnäringen och andra gröna näringar som påverkas av den ökande vargstammen. Vi har enormt bra förutsättningar att öka svensk fårnäring, att producera mer svenskt lamm och mer ull, skinn och naturvård, men vi vet att när angreppen duggar tätt och myndigheter varken kan fatta snabba skyddsjaktbeslut eller ta vår oro och de ekonomiska konsekvenserna på allvar så minskar fåren. Återigen ett misslyckande från myndigheternas sida att se allvaret i situationen.

Flera bekymrade medlemmar har redan hunnit höra av sig. Vi kommer att fortsätta att jobba för att vargstammen ska ner till den nivå som rovdjurspropositionen fastställt och vi kommer att kräva en generös skyddsjakt i kölvattnet av detta lilla licensuttag. En snabb och fungerande skyddsjakt vid angrepp är en av vargförvaltningens viktigaste aspekter för fårägare.

Vi kommer att träffa Naturvårdsverket nästa vecka angående revidering av förvaltningsplanerna för vilt, som ska gälla kommande 8 år.

Ni som har problem med vildsvin, håll kontakt med era representanter i Viltförvaltningsdelegationen (VFD), det är nu vi har chansen att påverka!

Igår var det styrelsemöte i Gård & Djurhälsan, för första gången på 1,5 år inte digitalt. Det var väldigt roligt att ses i igen, och stämningen kan nog beskrivas som ovanligt uppsluppen. Nya VDn Håkan Henrikson tillträder 1/11.

Vi har haft ett möte med rasföreningarna för gotland, leicester, finull och rya, tillsammans med representanter för riksdomarna för uppföljning av avelsmotionerna vid årets årsstämma. Vi avrapporterade och diskuterade årets riksbedömningar och arbetet mellan rasföreningarna, riksdomarna och SF.

Baggauktionen på Gotland i lördags artade sig till en fantastisk tillställning och besökarna firade möjligheten att träffas för traditionell auktion med att buda friskt. Gäster från Danmark och fastlandet var med och ropade på baggarna och bidrog till en bra budgivning. Två rekordpriser, men samtidigt baggar för alla plånböcker då de dyraste gick för 72 000 respektive 68 000 kr, samtidigt som det gick att köpa bagge för 5 000 kr. Katalognummer 9 Gannarve Frej är baggen som slog det tidigare prisrekordet, tätt följd av nr 11 Skinnarve Pommac. Lite mer om auktionen finns att läsa i Annas rapport.

Prisregn över Gannarve Gård i Fröjel. Här Marko Martinsson med barnen Joel och Agnes. Stort grattis! Foto Eva Twengström

Gotlandsfårsföreningens pris för bagge med bästa pälsegenskaper på Gotlandsauktionen delades mellan baggarna Gannarve Frej och Väståkra Skye. Här uppfödarna Peter Olsson och Linda Jansson med familj, som fött upp Skye. Foto Eva Twengström

Skördefesten på Öland med Fårets Dagar som Södra Kalmar Läns Fåravelsförening arrangerar är igång. Vädret rapporteras vara soligt men blåsigt, det gäller att hålla i hatten och allt annat som vinden kan ta med sig. Idag har besökarna kunnat prata med Claes Löfgren från Kronobergs Fåravelsförening i SFs monter. Claes brinner för tackaköttet, så det är säkert många som idag fått lära sig mer om vilket fint kött våra äldre djur ger. I morgon träffar man Gudrun Svensson och hennes man Harry i vår monter, de har rest från Östergötland för att prata får och SF med Fårets Dagars besökare. På söndag representeras vi av Caroline Hemmingsson och Monica Frangert från Norra Kalmar Läns Fåravelsförening.

Slottets portar slås upp av Fårets Dagar-generalen Helén Reinholdsson. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Gård & Djurhälsan kommer att hålla en tredelad webbinarieserie om fåråret under hösten. Kursen passar både dig som haft får i några år och dig som är nybörjare. Deltagarna får under kursen göra en egen produktionsplan där fårårets viktigaste händelser planeras in. Vi tycker det låter som ett toppenupplägg, missa inte det.

Det finns också chans att gå kurs i villkorad läkemedelsanvändning för fårägare på distans. Läs mer här.

Einar har varit hos Veronica Nyman och gjort reportage för Fårskötsel. De pratade om den viktiga finullsrasen och dess betydelse för den svenska lammköttsproduktionen. Reportaget om Veronica kommer i nästa Fårskötsel.

Det var också en intressant omgivning. Veronicas får håller till på det gamla Ranstadsverket utanför Skövde, alltså det misslyckade industriprojektet där Sverige skulle bli självförsörjande på uran. Foto Einar de Wit

En samling tunga namn inom lantbruk och forskning skrev en debattartikel i gårdagens Svenska Dagbladet om klimatdebatten och hur propagandan mot animaliska produkter kan få förödande konsekvenser för livsmedels­produktionen, svensk landsbygd och hela det agronomiska systemet.

Trevlig helg önskar SF!

Leicestertackor på frodigt höstbete. Foto Einar de Wit