God fortsättning!

7 januari 2022 | Vi har inte riktigt fått upp farten efter helgerna, men fritt från får-nyheter är det aldrig och ett kort veckobrev blir det även denna klämdag.

Foto Hälla Gård

Många av oss har fått medlemsfakturan under veckan, men medlemmar i en del distrikt får den under början av kommande vecka. Håll koll i inkorgen. Avin för medlemsavgiften kommer alltså via epost, avsändare är Svenska Fåravelsförbundet/faktura-no-reply@fortnox.se.

Napplammträffen den 19 januari har fått massor av anmälningar, och det finns fortfarande gott om tid att anmäla sig. Det ska bli kul att ses, även om det är via skärm.

Tid och plats för Årsstämma är satt och nu börjar planeringen. Boka in den 6-7 maj för Årsstämma och Lammriksdag. Platsen är Starby Hotell i Vadstena, arrangerar gör Östgötalamm och årets Lammriksdag har temat Framtid & Innovation. Information om stämman kommer att uppdateras löpande här. Nu håller vi tummarna för att det i år ska gå att genomföra en traditionsenlig Stämma & Lammriksdag, med allt vad det innebär i form av diskussioner, fest, mat, dans, prisutdelningar och intressanta föredrag! Men det finns en plan B ifall det inte blir möjligt.

Lammriksdag, vet alla vad det är? Nu är det några år sedan sist eftersom de två senaste stämmorna varit digitala, så det kan vara på sin plats att förklara begreppet. Lammriksdag är en dag fylld av kunskapsförmedling och mingel som brukar hållas anslutning till årsstämman. Ofta finns det ett tema, men detta är också platsen där man får veta det senaste som gäller får. Företagen som säljer utrustning och andra prylar till lammbönder brukar vara på plats så att man kan klämma, känna och jämföra grindar, hanteringssystem, vågar och annat man kan behöva till gården. Är man fårbonde och bara lämnar gården en gång om året, då är Lammriksdagen ett bra resmål.

Årsstämman är en viktig händelse i ett förbund som vårt. Dit skickar ni i lokal- och rasföreningarna era delegater för att göra er stämma hörd, delta i diskussioner och rösta ifall det behövs. Det brukar inte vara bråkigt på våra stämmor, och omröstningar är högst ovanliga, men diskussioner och debatter kan det bli. Framför allt är det ett ställe att lära känna kollegor från hela landet. Man är varmt välkommen att delta som enskild medlem, även om det är lokalföreningens delegat som röstar. För varje påbörjat 150-tal får lokalföreningen skicka en delegat. Ligger man nära gränsen i föreningen är det bara att värva nya medlemmar, så att man kan skicka två ; )

Vi är glada och tacksamma över att ha fått många kvalificerade och bra sökande till ekonomitjänsten. Ansökningarna kommer att gås igenom under den kommande vecka, och vi planerar att kalla till intervjuer inom kort.

Naturbetesmarker som är rika på mångfald är beroende av att det finns lantbrukare med nötkreatur, får och hästar som hävdar dessa marker. Nu finns en rapport som belyser möjligheterna att öka arealen naturbetesmarker, men också hindren. Stöd, rationalisering, betalningsvilja för naturbeteskött och omgivningens attityder till jordbruk och djurhållning är några av de frågor som tas upp i denna ambitiösa rapport. Läs Hinder och möjligheter för ökad naturbetesdrift ur ett lantbrukarperspektiv – en kunskapsöversikt.

Trots det stora samhälleliga intresset för bevarande av naturbetesmarker kommer i naturbetesbaserad nöt- och lammköttsproduktion endast cirka 10 % av intäkterna från miljöersättningar för betesmarker. Foto Einar de Wit

Gård & Djurhälsan påminner om att dräktiga tackor kan behöva extra selén för att förebygga muskeldegeneration hos lammen, läs här.

SVA har höjt avgiften för destruktion i samband med obduktion och det gäller särskilt de stora djuren. Ett alternativ kan vara att låta Svensk Lantbrukstjänst hämta djur till ordinarie hämtningsavgift. Obduktionen kommer då istället att utföras i Karlskoga. Läs mer här.

SLU/Viltskadecenter inventerar varg i Sverige under perioden 1 oktober-31 mars och resultatet publiceras löpande här. Den 4 januari har 17 vargrevir dokumenterats (preliminära uppgifter).

När Jordbruksaktuellt tagit tempen på lantbruksbranschen har de pratat med Gudrun som hoppas att lammen ska fortsätta öka. Läs här.

Planering av årets riksbedömningsturné för päls, ull och rya har redan startat. Vi hoppas att ni får många fina lamm under månaderna vi har framför oss, och att vi får se en hel del av dem på mönstringsbordet i andra halvan av augusti.

30 år av riksbedömning samlad. Foto Britta Wendelius

På Fårskötsels redaktion är det just nu högtryck. Alla annonsörer i tidningen och på hemsidan kontaktas för bokning av annonser för 2022. Om någon vill annonsera, eller vet ett företag som behöver nå ut till landets fårbönder, så går det fint att kontakta redaktionen.

Vi har fått många nya medlemmar och vill passa på att hälsa er välkomna! Man får gärna höra av sig till oss i förbundsstyrelsen om man har frågor, förslag eller något på hjärtat. Den uppmaningen gäller förstås alla medlemmar, lyft gärna luren eller skicka ett mail.

På väg till er som är nya i vårt gäng. Foto Britta Wendelius

Trevlig helg önskar SF!

Radio P4 Västenorrland har varit hos Thomas och klappat lamm. Lyssna här. Foto Hälla Gård

Einar har ju vid några tillfällen delat med sig av den svetsande sonens konstverk. Svetskonstnärens tvillingbror är inte lika haj med svetsen, men väl i köket. Varje år får far en hemmagjord marsipangris av honom i julklapp, men i år blev det ett marsipanfår istället! Foto Einar de Wit