Elvy Johansson får SF:s Guldnål nr 3

”Grunden för ett bra hantverk är en skicklig hantverkare med rätt verktyg och råmaterial av god kvalitet”. Så beskriver Elvy Johansson arbetet med pälsskinnen.

Elvy har under väldigt lång tid delat med sig av sin enorma kunskap på ett föredömligt sätt. Alltid positiv och med glimten i ögat. Hon har skrivit och gett ut en mycket omtyckt bok om skinn och skinnsömnad. Fokus är alltid kvalitet, allt från uppfödning av fåren, mönstring, resultat för de beredda skinnen samt lönsamhet för fårägaren.

Tillsammans med maken Olle har hon bedrivit uppfödning av gotlandsfår på Kälder Gård i Havdhem på södra Gotland. Olle menar att förr brukade man säga ”Bakom varje framgångsrik man står en kvinna” och att det är tvärtom i deras fall. Här är Elvy den framgångsrika och det har varit roligt för Olle att arbeta med produktionen för att få fram hennes arbetsmaterial. Paret har kompletterat varandra vilket lett till framgång som de nu lämnar över till sönerna.

Vi vill framföra ett stort tack till Elvy för hennes enorma engagemang vilket skapat många ringar på vattnet och fått andra att våga ta steget för att börja skapa och tillverka produkter i skinn. Därför är Elvy Johansson en mycket värdig mottagare av Svenska Fåravelsförbundets guldnål.

Hämta bilden (foto Einar de Wit)