Bildsvep från helgens stämma och Lammriksdag i Sundsvall

Vi fyller på efterhand med bilder från helgens stämma och Lammriksdag i Sundsvall. Färskaste bilden överst.

Fotograf är Einar de Wit om inte annat anges.

Magdalena Forsberg håller ett sprudlande föredrag om livet, motivation och tillfälligheter i luvet. Roligt och inspirerande.

Lördagens Lammriksdag är igång. En hel dag med intresanta föredrag för alla smaker. Här Jonas Karlsson som berättar om förbundets arbete runt avel. Senare idag får vi besök av Magdalena Forsberg – spännande!

Nu har vi haft högtidlig prisutdelning! Fåravelsförbundet delar varje år ut några fina priser till människor som gjort, och gör, storartade insatser för de svenska fårägarna.

Årets Fårföretagare blev Hanna Forsberg, Östergötland. Jätteduktig fårscannare och inspiratör.

Fåravelsförbundets speciella pris gick till Cleas Lövgren, Kalmar, för hans arbete med att lyfta kött från äldre tackor från värdelöst till en fantastisk råvara för stjärnkockar. Claes fanns inte på plats men medverkade på telefon.

Två Guldnålar delades ut. Den första förärades Claudia Dillmann för hennes arbete med att lyfta den svenska ullen från kvittblivningsproblem till värdefull resurs.

Den andra guldnålen gick till Elvy Johansson för hennes mångåriga arbete med att öka kunskapen om att förädla lammskinnen och hennes bok om skinnsömnad som blivit många hantverkares bibel.

Denna gång har stämmoarrangörerna verkligen ansträngt sig, varmrätten på stämmomiddagen är lammlägg! Riktigt gott!

Anna Alm, ordförande i Stockholm-Uppsala läns Fåravelsförening hälsar allt fårfolk välkomna till 2025 års stämma som kommer att hållas i Uppsala. Datum kommer senare.

Nyinvald i styrelsen är Kerstin Arnemo som bor i Jämtland. Kerstin har lång erfarenhet av styrelsearbete efter flera olika VD-uppdrag i olika branscher. Hemma har hon 250 tackor som engagerar hela familjen. Välkommen Kerstin!

Det nya stadgeförslaget är taget utan större diskussioner. Nu diskuteras de sju motionerna.

Under förmiddagen före stämman är det ordförandekonferens. Ett forum för informationsdelning och där förbundet, distrikten och rasföreningarna diskuterar sitt gemensamma arbete. Representanter från de flesta distrikt och rasföreningar är på plats i Sundsvall.

Passa på att plocka med er tidningar och broschyrer från SFs bord.

Foto Camilla Hjort

Nu är vi på plats, 230 höjdmeter ovanför Sundsvall, för Fåravelsförbundets årsstämna 2024. Många deltagare kom redan på torsdag kväll och blev underhållna av trubaduren och fårklipparen Ian Thomson och goda hembakade pizzor. Frukostmatsalen erbjöd en makalös utsikt över södra Norrland.
Dagens övningar börjar med en ordförandekonferens. Efter lunch börjar stämman, i år med ovanligt många motioner.

Foto Camilla Hjort