Elitlamm förenklar Djurvälfärdsersättning

Elitlamm har rivstartat 2016 med fokus på den nya Djurvälfärdsersättningen från Jordbruksverket.

Djurvälfärdsersättningen ställer krav på dokumentation och uppföljning, vår ambition är att Elitlamm ska vara ett bra verktyg för detta.

Mycket uppgifter finns redan i ditt Elitlamm
Om du tänker söka ersättning för extra djuromsorg för 2016 behöver du dokumentera ditt arbete i en produktionsplan. Mycket av arbetet med djuromsorg har du troligen redan registrerat i Elitlamm. När du skapar dina betäckningsgrupper så har du angett val av bagge, tackor och när de ska betäckas. När du tar emot djur från en annan besättning så finns information om vilka djur som kommit in och vilket datum. Uppgifter om lamning, slakt och försäljning finns också. Vår uppgift är nu att se till att Elitlamm kan ge dig hjälp att sammanställa de uppgifter som krävs. Det ger dig ett bra underlag för din produktionsplan.

Vi bygger ut Elitlamm
Din produktionsplan består egentligen av två delar; beskrivning av vad du tänker göra och en uppföljning av hur det blev. Vår tanke är att du ska kunna hämta det mesta av dina uppgifter till uppföljningen av produktionsplanen från Elitlamm.

Vissa krav i djurvälfärdsersättningen kräver helt nya funktioner i programmet. Vi bygger därför ut Elitlamm så att du kan registrera bl a klippning och klövvård, liksom datum för avvänjning och könsgruppering. Hullbedömning ska göras tre gånger per år enligt godkänd mall. Du kan redan nu registrera hullbedömning på dina djur i samband med vägning i Elitlamm. Vi kommer att anpassa funktionen för hullbedömning så att du kan redovisa detta individuellt för varje djur i din uppföljning av produktionsplanen.

Uppföljning av produktionsplanen
Vi har påbörjat arbetet med att i Elitlamm skapa ett underlag för uppföljning av produktionsplanen. Vår större ambition är att du ska kunna göra hela din produktionsplan i Elitlamm.

I skrivande stund är dock reglerna ännu inte helt beslutade, därför kan vi nu vid pressläggningen inte veta exakt hur de olika delarna i Elitlamm kommer att utformas eller när de blir färdiga. Vi kommer att tillsammans med SF bevaka utvecklingen. Du kan läsa mer om djurvälfärdsersättningen på Jordbruksverkets hemsida och i Birgit Fags artikel i förra numret av Fårskötsel. Mer information om hur arbetet fortlöper i Elitlamm kommer du att hitta i programmet och på vår facebooksida.

Elitlamm
Britt Andréasson